Connect with us

Słownik Motoryzacyjny

ABS (Anti-Lock Braking System)

Published

on

W dzisiejszych czasach systemy bezpieczeństwa w samochodach stają się coraz bardziej zaawansowane, a jednym z kluczowych elementów, który znacząco wpływa na skuteczność hamowania, jest ABS, czyli Anti-Lock Braking System. W tym artykule przyjrzymy się historii, składnikom, ewolucji technologicznej oraz funkcjonowaniu tego niezwykle istotnego systemu.

Historia i Początki ABS

Pierwsze kroki w kierunku systemów zapobiegających blokowaniu kół podczas hamowania zostały podjęte w latach 70. XX wieku. Rzeczywisty przełom nastąpił w 1978 roku, kiedy to Mercedes klasy S stał się pierwszym pojazdem, który został wyposażony w ABS. Odkrycie to otworzyło drogę do rewolucji w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów, zmieniając fundamentalnie podejście do hamowania.

Składniki Systemu ABS

Centralnymi elementami systemu ABS są zaawansowane czujniki obrotu kół samochodowych. Te małe, ale kluczowe urządzenia są odpowiedzialne za zbieranie informacji na temat prędkości obrotowej każdego koła. W początkowych wersjach ABS stosowano czujniki pasywne, wykorzystujące pulsację pola magnetycznego generowanego przez ruch obrotowy koła. Wraz z ewolucją technologii, pojawiły się czujniki aktywne, z kołami impulsowymi zamiast magnesów w cewce, co znacząco zwiększyło precyzję pomiarów.

Ewolucja Technologiczna i Działanie ABS

Od czasu premiery pierwszego ABS, technologia ta przeszła znaczącą ewolucję. Obecnie stosowane układy ABS różnią się nie tylko od pierwowzoru z lat 70., ale także między sobą pod względem czułości działania.

Funkcjonowanie ABS można podzielić na siedem kolejnych faz:

  1. Wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym.
  2. Zamknięcie zaworu ciśnieniowego.
  3. Zmniejszenie prędkości koła z wykrytym poślizgiem.
  4. Ślizg koła i otwarcie zaworu ciśnieniowego.
  5. Sygnał przyspieszenia koła.
  6. Ponowne zwiększenie ciśnienia w układzie.
  7. Utrzymanie ciśnienia do momentu uślizgu koła.

Różne Wersje Systemu ABS

Również istotną zmianą było wprowadzenie różnych wersji ABS, takich jak 2-kanałowy, 3-kanałowy i 4-kanałowy. Systemy te różnią się liczbą czujników obrotu kół oraz ich rozmieszczeniem. Warianty 4-kanałowe, w szczególności, umożliwiają precyzyjną kontrolę nad każdym z kół pojazdu, co przekłada się na jeszcze większą skuteczność hamowania.

Sprawdź też  XDrive - BMW

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne