Słownik Motoryzacyjny
ABS (Anti-Lock Braking System)
W dzisiejszych czasach systemy bezpieczeństwa w samochodach stają się coraz bardziej zaawansowane, a jednym z kluczowych elementów, który znacząco wpływa na skuteczność hamowania, jest ABS, czyli Anti-Lock Braking System. W tym artykule przyjrzymy się historii, składnikom, ewolucji technologicznej oraz funkcjonowaniu tego niezwykle istotnego systemu.
Historia i Początki ABS
Pierwsze kroki w kierunku systemów zapobiegających blokowaniu kół podczas hamowania zostały podjęte w latach 70. XX wieku. Rzeczywisty przełom nastąpił w 1978 roku, kiedy to Mercedes klasy S stał się pierwszym pojazdem, który został wyposażony w ABS. Odkrycie to otworzyło drogę do rewolucji w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów, zmieniając fundamentalnie podejście do hamowania.
Składniki Systemu ABS
Centralnymi elementami systemu ABS są zaawansowane czujniki obrotu kół samochodowych. Te małe, ale kluczowe urządzenia są odpowiedzialne za zbieranie informacji na temat prędkości obrotowej każdego koła. W początkowych wersjach ABS stosowano czujniki pasywne, wykorzystujące pulsację pola magnetycznego generowanego przez ruch obrotowy koła. Wraz z ewolucją technologii, pojawiły się czujniki aktywne, z kołami impulsowymi zamiast magnesów w cewce, co znacząco zwiększyło precyzję pomiarów.
Ewolucja Technologiczna i Działanie ABS
Od czasu premiery pierwszego ABS, technologia ta przeszła znaczącą ewolucję. Obecnie stosowane układy ABS różnią się nie tylko od pierwowzoru z lat 70., ale także między sobą pod względem czułości działania.
Funkcjonowanie ABS można podzielić na siedem kolejnych faz:
- Wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym.
- Zamknięcie zaworu ciśnieniowego.
- Zmniejszenie prędkości koła z wykrytym poślizgiem.
- Ślizg koła i otwarcie zaworu ciśnieniowego.
- Sygnał przyspieszenia koła.
- Ponowne zwiększenie ciśnienia w układzie.
- Utrzymanie ciśnienia do momentu uślizgu koła.
Różne Wersje Systemu ABS
Również istotną zmianą było wprowadzenie różnych wersji ABS, takich jak 2-kanałowy, 3-kanałowy i 4-kanałowy. Systemy te różnią się liczbą czujników obrotu kół oraz ich rozmieszczeniem. Warianty 4-kanałowe, w szczególności, umożliwiają precyzyjną kontrolę nad każdym z kół pojazdu, co przekłada się na jeszcze większą skuteczność hamowania.
-
Porady2 lata ago
Gdzie na dokumencie jest numer i seria prawa jazdy?
-
Części samochodowe1 rok ago
Malowanie i lakierowanie zderzaka – ile kosztuje? jak to zrobić?
-
Części samochodowe1 rok ago
Wymiana sprzęgła – ile kosztuje? Kiedy wymienić? Co warto wiedzieć?
-
Porady1 rok ago
Pedały w samochodzie – Jak operować nimi prawidłowo?
-
Porady2 lata ago
Łuk prawo jazdy – jak zdać jazdę po łuku?
-
Porady2 lata ago
Najważniejsze informacje na temat prawa jazdy na traktor
-
Akcesoria samochodowe1 rok ago
Montaż klimatyzacji samochodowej – ile kosztuje? jak założyć?
-
Porady2 lata ago
Prawo jazdy na quada. Co mówią przepisy?