Connect with us

Porady

Bieg jałowy – czym jest i kiedy go używać?

Published

on

bieg jałowy

Już w momencie pojawienia się na kursie nauki jazdy poznajemy pojęcie „bieg jałowy”. Zazwyczaj instruktorzy wielokrotnie przestrzegają nas, że na ów biegu nie należy jeździć, ponieważ oblejemy egzamin. Czym jednak w rzeczywistości jest ów tryb pracy samochodu i kiedy powinniśmy z niego korzystać, a także czy w ogóle należy to robić? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym poradniku zarówno dla młodych kierowców, jak i tych bardziej doświadczonych.

Bieg jałowy, co to jest i kiedy występuje?

Tytułowe pojęcie może dla młodego adepta sztuki kierowania brzmieć nieco tajemniczo, jednak w rzeczywistości oznacza bardzo prostą sytuację. Gdy uruchomimy silnik i nigdzie nie jedziemy, pracuje on właśnie na biegu jałowym. Jest to konieczne w przypadku spalinowych jednostek napędowych, ponieważ nie mogą one – jak silniki elektryczne – w dowolnym momencie zatrzymywać się i ponownie rozpędzać. Stąd też konieczne jest stosowanie sprzęgła i skrzyni biegów, które nie występują w elektrykach, nad tym jednak skupimy się innym razem. Z pojęciem biegu jałowego nierozerwalnie wiążą się tzw. wolne obroty. Oznaczają one prędkość obrotową, z którą pracuje jednostka napędowa w momencie, gdy stoimy w miejscu i nie dotykamy pedału gazu. Aby zminimalizować zużycie paliwa i emisję spalin, producenci starają się by te były najniższe jak to możliwe. Zwykle obroty na biegu jałowym to 600-800 obrotów na minutę w przypadku silnika benzynowego, natomiast dla diesli – w celu eliminacji drgań nadwozia – przyjmuje się odrobinę wyższą wartość.

Jazda na biegu jałowym, dlaczego jest niewskazana?

Każdy uczestnik kursu nauki jazdy dowie się, że na biegu jałowym absolutnie nie należy jeździć. Jednak najczęściej motywowane jest to jedynie kwestią możliwego oblania egzaminu, ponieważ taka jazda z pewnością nie znajdzie uznania egzaminatora. Czy jednak stoją za tym jakieś konkretne przesłanki? Okazuje się, że jak najbardziej tak. Jazda na biegu jałowym to – w dużym skrócie – proszenie się o kłopoty. Jeżeli z jakiegokolwiek powodu silnik zgaśnie w trakcie gdy samochód się toczy, możemy tego zwyczajnie nie zauważyć. Natomiast w momencie gdy zaobserwujemy wyłączenie się systemu wspomagania hamulców oraz kierownicy – co jest naturalnym następstwem zgaśnięcia motoru – możemy doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Kolejnym argumentem przeciw jeździe na luzie (to inna potoczna nazwa określająca jazdę na biegu jałowym), jest brak hamowania silnikiem. To natomiast pociąga za sobą wzrost spalania, gorsze panowanie nad samochodem, konieczność intensywniejszej pracy układu hamulcowego. Podczas długich zjazdów na górskich trasach można wtedy bardzo łatwo przegrzać hamulce i całkowicie utracić możliwość redukcji prędkości.

Sprawdź też  Instalacja gazowa LPG - co warto wiedzieć

Bieg jałowy silnika, a automatyczna skrzynia biegów

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja jazdy na biegu jałowym w samochodzie, który posiada tzw. automat. Wtedy to komputer skrzyni decyduje czy i kiedy pojazd może poruszać się na tzw. luzie. Kierowca nie powinien jednak w żadnym wypadku sam przestawiać dźwigni wyboru biegu na pozycję „N”, w czasie gdy pojazd się toczy. Może to doprowadzić do poważnego uszkodzenia wewnętrznych komponentów, w jakie wyposażona jest automatyczna przekładnia. We współczesnych skrzyniach coraz częściej implementowany jest tzw. tryb żeglowania, który charakteryzuje się rozłączaniem napędu w momencie, gdy kierowca chce powoli toczyć się zjeżdżając z łagodnego wzniesienia. Jest to czynione dla osiągnięcia jeszcze mniejszego zużycia paliwa, jednak w przypadku automatu nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy, dlatego można taką jazdę dopuścić. Gdy tylko naciśniemy pedał hamulca, komputer natychmiast rozpocznie hamowanie silnikiem. Gdy natomiast zechcemy przyspieszyć, skrzynia w ułamku sekundy wybierze odpowiednie przełożenie i pojazd zacznie nabierać prędkości. Nie musimy zastanawiać się jak i kiedy zmieniać biegi, a faktu że przejechaliśmy kawałek drogi na wolnych obrotach możemy nawet nie zauważyć. W przypadku skrzyni manualnej ponowne wybranie odpowiedniego biegu i konieczność operowania sprzęgłem zajmują nieporównywalnie więcej czasu. To może spowodować, że nie zdążymy przyspieszyć by uciec przed niebezpieczną sytuacją na drodze.

Źródła:
– https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/jezdzic-na-luzie-czy-hamowac-silnikiem-wyjasniamy-czy-jazda-na-luzie-moze-popsuc-auto/glmmfxm
– https://autokult.pl/jaki-wplyw-na-zuzycie-paliwa-maja-tryby-jazdy-w-dieslu-volkswagena-z-dsg,6809454492026497a
– https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_biegu_ja%C5%82owego

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne