Connect with us

Słownik Motoryzacyjny

CAM – Camshaft

Published

on

Wałek rozrządu (CAM – Camshaft) to istotny komponent układu rozrządu, pełniący strategiczną rolę w luksusowych pojazdach koncernu Mercedes-Benz. Jego funkcje obejmują kontrolę pracy zaworów, zarówno podczas korzystania z tempomatu, jak i w normalnych warunkach jazdy.

Sterowanie Zaworami poprzez Krzywki

Wałek rozrządu jest wyposażony w precyzyjnie ukształtowane 'wypustki’ zwane krzywkami. Każda krzywka ma określony kształt, średnicę i ustawienie, co ma decydujący wpływ na otwieranie i zamykanie zaworów. Te skomplikowane kształty krzywek są ściśle skorelowane z liczbą zaworów w silniku.

Związek między Krzywkami a Liczbą Zaworów

Liczba krzywek na wałku rozrządu jest precyzyjnie dostosowana do liczby zaworów w silniku. Na przykład, w silniku czterocylindrowym z ośmioma zaworami, każdy cylinder ma po jednym zaworze dolotowym i wylotowym, co oznacza cztery krzywki na wałku rozrządu.

Konfiguracja dla Różnych Rodzajów Silników

Konfiguracja wałka rozrządu różni się w zależności od rodzaju silnika. Silniki czterocylindrowe, szesnastozaworowe, posiadają dwa zawory dolotowe i dwa wylotowe na cylinder, co wymaga odpowiedniej ilości krzywek na wałku rozrządu.

Rola Paska/Łańcucha w Synchronizacji

Wałek rozrządu jest połączony z wałem korbowym poprzez pasek lub łańcuch. Ta konfiguracja, odpowiednio dostosowana pod względem średnic kół i precyzyjnie ułożona, zapewnia synchronizację obrotów wałka rozrządu i wału korbowego. Na skutek tego, na dwa obroty wału korbowego przypada jeden obrót wałka rozrządu.

Materiały Wałka Rozrządu

Wałki rozrządu są wykonane z niezwykle trwałych i odpornych na ścieranie materiałów, takich jak odkuwek lub odlewy. Ta trwałość jest kluczowa ze względu na intensywną pracę, jaką wykonuje wałek rozrządu w trakcie eksploatacji silnika.

Znaczenie w Technologii DOHC

Współczesne silniki spalinowe, zwłaszcza w technologii DOHC (Double Overhead Camshaft), wykorzystują dwa wałki rozrządu w głowicy. To oznacza, że każdy cylinder jest obsługiwany przez cztery zawory, co znacząco zwiększa efektywność spalania i osiągi silnika.

Sprawdź też  DAV - Co to jest?

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne