Connect with us

Porady

Czym jest martwe pole w lusterku? Jak sobie z nim poradzić?

Published

on

Martwe pole w lusterku w samochodzie

Martwe pole jest obszarem wokół samochodu, którego nie widać w lusterkach. Często doprowadza ono do kolizji lub wypadków na drodze. Czy istnieją skuteczne narzędzia do walki z martwym polem? Jak sobie z nim poradzić? 

Czym jest martwe pole?

Każdy dobry kierowca spogląda systematycznie w lusterka – dzięki temu jest przez cały czas świadomy sytuacji wokół pojazdu. Kontrola lusterek pozwala monitorować sytuację na drodze, co w konsekwencji może uchronić kierowcę przed kolizją lub wypadkiem.

Niestety spoglądanie w lusterka wciąż nie daje całkowitej pewności co do sytuacji na drodze. Wynika to z faktu, że pole widzenia kierowcy uzupełnione o to, co widać w lusterkach (bocznych i wstecznym) nie obejmuje całkowitego obszaru wokół samochodu. Obracając głowę, pomagamy sobie w ocenie otoczenia, jednak nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować problemu – widoczność ogranicza słupek B nadwozia. 

Obszar, który jest niewidoczny z miejsca kierowcy, nazywany jest martwym polem widzenia. Co ciekawe, nie występuje on tylko w samochodach. Zjawisko martwego pola można spotkać również w motorówkach czy samolotach. Sama nazwa jest nieprzypadkowa – niewidoczne w lusterkach pojazdy często prowadzą w konsekwencji do śmiertelnych wypadków.

Gdzie znajduje się martwe pole?

Martwe pole występuje za tylną, lewą ćwiartką naszego samochodu i zależnie od modelu pojazdu oraz ustawienia lusterek, „skrywać” może dość duży samochód osobowy czy motocykl. Kiedy inny pojazd znajduje się w obrębie martwego pola, wystarczy chwila nieuwagi, aby doszło do wypadku czy kolizji z drugim uczestnikiem ruchu. Warto pamiętać, że jeżeli podczas zmiany pasa ruchu, samochód lub motocykl znajdujący się w martwym polu uderzy w nasz pojazd, możemy być niemal pewni utraty kontroli nad kierownicą. Jako ciekawostka, warto wiedzieć że służby bezpieczeństwa wykorzystują martwe pole do unieruchomienia jadącego pojazdu, którego nie można w inny sposób zmusić do zatrzymania. 

Sprawdź też  Prawo jazdy na skuter

Sposoby na martwe pole

Widok w lusterku samochodowym

Istnieje na szczęście kilka sposobów na zredukowanie lub całkowite pozbycie się problemu martwego pola. Podstawowym z nich jest prawidłowe ustawienie lusterek bocznych oraz wstecznego. Oprócz tego oczywistego rozwiązania, popularne są również lusterka asferyczne, a coraz większą popularność zdobywa asystent martwego pola.

Poprawne ustawienie lusterek

Podstawowa zasada, o której trzeba pamięć ustawiając lusterka, to zostawienie tej czynności na sam koniec przed ruszeniem w drogę. W pierwszej kolejności dostosować należy odległość fotela kierowcy od koła kierownicy i pedałów. Każda zmiana tej odległości wpływa bowiem na to, co widzimy w lusterkach. Jeżeli więc ktoś kierował naszym samochodem, warto przed rozpoczęciem podróży skorygować ewentualne zmiany pozycji.

Lusterko wsteczne warto ustawić w sposób, w który będzie ono pokazywało całą, tylną szybę samochodu i niewielki obszar po tylnej, lewej stronie pojazdu. Poprawnie ustawione boczne lusterka powinny w niewielkim stopniu odbijać obrys samochodu.

Poprawne ustawienie lusterek najlepiej sprawdzić w praktyce, zachowując oczywiście należytą ostrożność. Jeżeli nie czujemy się jednak na siłach na obserwację pojazdów w trakcie jazdy, poćwiczyć można na przykład na parkingu. Wystarczy poprosić kogoś, by jechał w stronę naszego pojazdu z tyłu, z lewej strony i obserwować jego pojazd w lusterku.

Podsumowując, martwe pole z łatwością ograniczyć można poprzez prawidłowe ustawienie lusterek oraz umiejętną obserwację otoczenia, które w nich widzimy podczas jazdy. Często jednak spotkać się można z opiniami, mówiącymi że lusterek nie da się ustawić w sposób w pełni likwidujący problem martwego pola.

Lusterka asferyczne

Najbardziej popularnym rozwiązaniem służącym do redukcji martwego pola, są lusterka asferyczne. Charakteryzują się ona zewnętrzną częścią załamującą się do zewnątrz, co umożliwia poszerzenie tym samym pola widzenia kierowcy. Ciężar obserwacji tego, co nas otacza, nadal jednak spoczywa na prowadzącym. Lusterka asferyczne są aktualnie stosowane niemal w każdym samochodzie. Skutecznie ogranicza to ryzyko kolizji lub wypadku powstałych w wyniku niezauważenia pojazdu znajdującego się w martwym polu.

Sprawdź też  Jak zdać prawo jazdy za pierwszym razem?

Asystent martwego pola

Dzięki wciąż postępującej technologii, coraz częściej spotkać można w samochodach asystenta martwego pola. Jest to niezwykle pomocny system, wspomagający kierowcę na drodze z dwoma lub więcej pasami ruchu. Asystent martwego pola odciąża uwagę kierowcy, pozwalając tym samym skupić się na pozostałych aspektach bezpiecznej jazdy. Ten system do działania wykorzystuje czujniki, które zamontowane są na lusterkach zewnętrznych. Wykrywają one obecność pojazdów znajdujących się w martwym polu i ostrzegają kierującego o potencjalnym niebezpieczeństwie związanym ze zmianą pasa ruchu.

Zależnie od marki i modelu pojazdu, ostrzeżenia wydawane są w różnej postaci:

  • sygnał dźwiękowy rozlegający się podczas próby zmiany pasa ruchu, kiedy w martwym polu znajduje się inny pojazd,
  • zapalająca się kontrolka informująca o obecności pojazdu w martwym polu (przy próbie zmiany pasa ruchu często zmienia ona kolor lub zaczyna migać),
  • informacja o pojeździe znajdującym się w martwym polu wyświetlana na head-up display lub na zestawie zegarów.

Wyżej wymienione sposoby ostrzegania często się ze sobą łączą, informując kierowcę o potencjalnym zagrożeniu i nie rozpraszając tym samym jego uwagi.

Podsumowując, martwe pole jest zjawiskiem znanym każdemu kierowcy. Skutkować ono może dużym niebezpieczeństwem i zderzeniem z pojazdem jadącym obok. Właśnie dlatego niezbędne jest zachowanie szczególnej ostrożności podczas zmiany pasa ruchu. Istnieją na szczęście metody pozwalające zredukować martwe pole, takie jak poprawne ustawienie lusterek, lusterka asferyczne czy asystent martwego pola.

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Martwe_pole

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne