Connect with us

Porady

Czym jest tempomat aktywny i jak go używać?

Published

on

tempomat aktywny

Współczesne samochody posiadają mnóstwo udogodnień, które mają za zadanie ułatwić i uprzyjemnić nam prowadzenie. Jednym z nich jest tempomat aktywny – bardzo ciekawy sposób na rozwinięcie funkcji klasycznego tempomatu. Te były obecne w samochodach już od wielu dekad, jednak żaden nie dawał takiego komfortu jazdy w trasie.

Zacznijmy od podstaw – co to jest tempomat?

Jeżeli ktoś nigdy nie korzystał w samochodzie z tempomatu, może mieć trudności z wyobrażeniem sobie jak taki system działa. Aby zrozumieć fenomen systemu adaptacyjnego, musimy najpierw poznać podstawy. Klasyczny tempomat ma za zadanie utrzymać stałą prędkość jazdy, niezależnie od tego jakie są chwilowe opory jazdy. Te zmieniają się nieustannie, rosną podczas jazdy pod wzniesienie lub pod wiatr, maleją natomiast podczas zjazdów z górek oraz gdy jedziemy z wiatrem w plecy. Zablokowanie pedału przyspieszenia w jednej pozycji nie przyniosłoby więc oczekiwanego skutku, ponieważ samochód na przemian przyspieszałby i zwalniał. Klasyczny tempomat nie pozwala na wahania prędkości, poprzez samoczynne zwiększanie i zmniejszanie mocy silnika, zależnie od aktualnego zapotrzebowania.

Jak włączyć tempomat i ustawić prędkość jazdy?

Uruchomienie funkcji tempomatu zazwyczaj osiągamy poprzez wciśnięcie przycisku oznaczonego jako „CC” bądź „Cruise Control”, albo z narysowanym piktogramem przypominającym zegar prędkościomierza. Znajduje się on najczęściej na dodatkowej manetce obok kierownicy, dzięki czemu możemy wygodnie sterować funkcjami tempomatu bez odrywania od niej rąk. Gdy system zostanie uruchomiony pierwszy raz, samochód nie zacznie jeszcze sam utrzymywać prędkości. Zapali się jedynie zielona kontrolka na tablicy wskaźników, sygnalizująca że tempomat jest gotowy do działania. Następnie należy albo wybrać określoną prędkość odpowiednimi przyciskami, albo też rozpędzić samodzielnie auto i nacisnąć przycisk „OK” lub „Resume”. Aby nastąpiła aktywacja tempomatu, musimy jeszcze tylko zdjąć nogę z gazu, a także nie dotykać pedału hamulca ani sprzęgła (spowoduje to natychmiastowe wstrzymanie działania systemu).

Sprawdź też  Dwumasa - co to jest? do czego służy? jak dbać?

Tempomat adaptacyjny – czym różni się od klasycznego?

Jazda ze zwykłym systemem utrzymywania stałej prędkości wymaga częstych korekt od kierowcy. Wystarczy, że zaczniemy dojeżdżać do wolniej podróżującego pojazdu, albo ktoś wyprzedzi nas a następnie zbytnio zmniejszy prędkość, byśmy musieli naciskać na hamulec. Rozwiązaniem powyższego problemu jest tempomat adaptacyjny, zwany też aktywnym. Dzięki radarowi, który zamontowany jest z przodu pojazdu, system wie kiedy przed nami pojawia się przeszkoda. Następuje wtedy zmniejszenie prędkości i utrzymanie stałej, bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu. Dzieje się to w pełni automatycznie, kierowca nie musi nic robić. Jeżeli dodatkowo aktywny jest system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu, możemy jechać prawie jak z włączonym autopilotem. Konieczne jest jednak kontrolowanie sytuacji na drodze, ponieważ żaden system komputerowy nie jest idealny i nie możemy zaufać mu w stu procentach.

System ACC – jak go uruchomić?

ACC to inna nazwa tempomatu aktywnego, z ang. Active Cruise Control. Aby uruchomić tą funkcjonalność, musimy najpierw włączyć standardowy tempomat. Gdy ten jest już ustawiony do jazdy z zadaną prędkością, wystarczy nacisnąć przycisk ACC na manetce do sterowania systemem. Spowoduje to zapalenie się stosowanej kontrolki na zegarach i od tej pory samochód będzie sam kontrolował drogę przed nami. W niektórych autach inteligentny tempomat uruchamia się automatycznie, a chcąc go wyłączyć musimy wejść w menu i zmienić stosowne ustawienie. Co bardzo ciekawe i pożyteczne, funkcji systemu ACC możemy używać nie tylko w trasie, ale również podczas jazdy w korku. Komputer samochodu będzie automatycznie podjeżdżał do przodu i zatrzymywał pojazd, w miarę jak kolejka aut będzie poruszała się po drodze. Niestety w pewnych sytuacjach tempomat aktywny może się nie uruchomić. Będzie tak choćby podczas intensywnych opadów deszczu lub zabrudzenia głowicy radaru. W tym drugim przypadku należy wytrzeć głowicę do czysta, by system znów zaczął działać.

Sprawdź też  Asystent parkowania - Działanie, charakterystyka i zalety

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Cruise_Control

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/jak-dziala-aktywny-tempomat/hpdq9bw

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne