Connect with us

Słownik Motoryzacyjny

EPS – Electronic Power Steering System – co to jest?

Published

on

EPS (Electronic Power Steering System) to elektroniczny system wspomagania układu kierowniczego w samochodach. Jego główną funkcją jest wspomaganie kierowcy w obracaniu kołem kierownicy, co przekłada się na łatwiejszą i bardziej komfortową jazdę. Oto bardziej szczegółowe wyjaśnienie, czym jest EPS i jak działa:

Z tego artykułu dowiesz się

Działanie EPS

  • EPS działa przy użyciu elektronicznych komponentów, które automatycznie dostosowują siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości pojazdu. To oznacza, że przy niskich prędkościach, takich jak manewrowanie na parkingu lub jazda w mieście, system dostarcza maksymalną siłę wspomagania, co ułatwia kierowcy obracanie kierownicą.
  • Wraz ze wzrostem prędkości, na autostradach na przykład, siła wspomagania stopniowo zmniejsza się. W praktyce oznacza to, że przy wyższych prędkościach system praktycznie dezaktywuje wspomaganie układu kierowniczego, co pomaga zapobiec niezamierzonej i niebezpiecznej zmianie kierunku ruchu, zwłaszcza podczas jazdy na prostej drodze.

Składniki i Komponenty EPS

  • Pompa Hydrauliczna: W systemie EPS pompa hydrauliczna może być używana do dostarczania płynu hydraulicznego do układu w celu wspomagania kierownicy.
  • Zawór Sterujący: Zawór sterujący kontroluje przepływ płynu hydraulicznego w zależności od potrzeb systemu.
  • Siłownik: Siłownik jest odpowiedzialny za wywieranie siły na układ kierowniczy w odpowiedzi na ruch kierownicy.
  • Czujniki Prędkości Pojazdu: Czujniki prędkości pojazdu monitorują prędkość pojazdu i przekazują te informacje do modułu sterującego systemem EPS.
  • Czujniki Prędkości Obrotowej Silnika: Czujniki prędkości obrotowej silnika monitorują obroty silnika i pomagają w kontroli siły wspomagania kierownicy.
  • Sensor Kąta Obrotu Koła Kierownicy: Ten czujnik monitoruje kąt obrotu koła kierownicy, co pozwala na dokładne określenie, w którą stronę i o ile kierowca obraca kierownicą.
  • Elektroniczny Moduł Sterujący: Moduł sterujący to mózg systemu EPS, który odbiera informacje od różnych czujników i podejmuje decyzje dotyczące siły wspomagania kierownicy.
Sprawdź też  EyeSight

System EPS przyczynia się do zwiększenia komfortu jazdy, zwłaszcza w sytuacjach, w których kierowca musi obracać kołem kierownicy, jak podczas parkowania czy manewrowania w mieście. Ponadto, automatyczne dostosowywanie siły wspomagania w zależności od prędkości pojazdu poprawia bezpieczeństwo jazdy, zmniejszając ryzyko niezamierzonej zmiany kierunku podczas jazdy na autostradzie.

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne