Connect with us

Elektromobilność

Historia pierwszego samochodu elektrycznego

Published

on

historia samochodów elektrycznych

W ostatnich latach niezwykle silnie wspierane są rozwiązania z zakresu elektromobilności. Pojazdy elektryczne pojawiają się na ulicach wielu krajów, a ich popularność stale rośnie. Nie każdy jednak wie, że historia samochodów elektrycznych jest dłuższa niż pojazdów spalinowych – sięga ponad 180 lat. Kiedy powstał pierwszy samochód elektryczny? Jaki kraj zasłynął z największego rozwoju elektromobilności?

Pierwszy samochód elektryczny

Samochody elektryczne były jednymi z pierwszych pojazdów wykorzystywanych w celu przemieszczania się ludzi. Między 1832 a 1839 rokiem, szkocki biznesmen Sibrandus Groningen zaprojektował pierwszy elektryczny pojazd, którego model wykonany został przez jego asystenta Chistophera Beckera. Źródłem napędu było ogniwo Volty. Pomiędzy rokiem 1834 a 1836, prototyp samochodu elektrycznego stworzony został także przez amerykańskiego kowala Thomasa Davenporta. W 1859 roku w Belgii, Francuz Gaston Planté wynalazł akumulator kwasowo-ołowiowy, który znacznie ułatwił konstruowanie pojazdów elektrycznych. Po 10 latach elektrotechnik pochodzący z Belgii, Zénobe Gramme, wynalazł komutator, a w 1871 powstał pierwszy silnik elektryczny napędzany prądem stałym. Obaj wyżej wymieni wynalazcy utorowali drogę dla rozwoju samochodów elektrycznych. Francja oraz Wielka Brytania były więc pierwszymi państwami popierającymi powszechny rozwój samochodów elektrycznych.

historia samochodu elektrycznego
Thomas Edison (1914 rok) | Wikimedia Commons/ domena publiczna

Do 1900 roku, przed rozkwitem silników spalinowych, samochody elektryczne słynęły z bicia wielu rekordów prędkości i przebytych odległości. Jedno z najważniejszych wydarzeń tamtych czasów odbyło się 29 kwietnia 1899 roku, kiedy belgijski kierowca wyścigowy, Camilie Jenatzy, przekroczył samochodem elektrycznym barierę prędkości 100 km/h.

Rozwój samochodów spalinowych, czyli bariera dla rozwoju elektryków

Pierwsze samochody elektryczne zostały z początkiem XX wieku wyparte z rynku przez samochody spalinowe. Wynikało to głównie z ograniczeń technologicznych ówczesnej techniki elektroenergetycznej, skutkującej między innymi niskimi prędkościami maksymalnymi (ok. 32 km/h) oraz niewielkim zasięgiem. Oferta producentów samochodów elektrycznych skierowana była w tamtych czasach głównie do zamożnych mieszkańców miast oraz kobiet, które doceniały ich łatwość obsługi, czystość oraz niski poziom emitowanych hałasów. Pojazdy napędzane silnikiem elektrycznym nie wymagały dużej siły potrzebnej do rozruchu samochodów spalinowych korbą.

Sprawdź też  Czym jest Hybryda Plug-In? Dlaczego jest tak popularna?
historia samochodu elektrycznego
La Jamais Contente | domena publiczna/Wikimedia Commons

Po wprowadzeniu przez Cadillaca w 1913 roku rozruszników elektrycznych, a także zastosowaniu chłodnicy, samochody spalinowe wyeliminowały niemal całkowicie swoich elektrycznych konkurentów. Dodatkową przeszkodę stanowiło rozpoczęcie, w latach 1908-1912, masowej produkcji Forda T. Nie pomagała także konkurencja zwolenników prądu stałego i zmiennego – produkowane w tamtych czasach samochody elektryczne w większości przypadków potrzebowały do swojego działania stosowania prądu stałego, którego wytwarzanie wymagało używania prostowników będących na wczesnym etapie rozwoju.

Odrodzenie samochodów elektrycznych

W latach 80. minionego wieku, pojazdy elektryczne w USA wróciły do łask w wyniku preferencyjnej polityki podatkowej. Samochody elektryczne uznane zostały za pojazdy nieemitujące zanieczyszczeń, a California Air Resources Board (CARB) ustawił minimalną roczną liczbę pojazdów elektrycznych, które miały zostać wyprodukowane. Mimo, że rozporządzenie zostało wkrótce zawieszone w wyniku wielu skarg, producenci zdążyli wyprodukować kilka elektrycznych modeli, takich jak GM EV1, Toyota RAV4 EV czy Honda EV Plus.

Po 2000 roku popularność samochodów elektrycznych stale wzrastała, a jej szczyt przypada na ostatnie lata. W 2017 roku w Norwegii ponad połowę sprzedanych samochodów stanowiły pojazdy hybrydowe i elektryczne. W Europie liderami rynku elektryków są Nissan Leaf oraz Renault Zoe, które utrzymują sporą przewagę nad rywalami. Na trzecim miejscu znajduje się Tesla Model S.

Źródła:

https://www.thoughtco.com/history-of-electric-vehicles-1991603

https://www.wired.com/2010/11/11-seminal-electric-vehicles/?pid=265&viewall=true

https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ea7c4146-afcb-49ea-8f90-61c11898bf92/c/080_227_A_EiT_HENNEK.pdf

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne