Connect with us

Elektromobilność

Izera – Polski samochód elektryczny – co warto wiedzieć?

Published

on

polski samochód elektryczny izera

Od rozpoczęcia prac nad produkcją polskiego samochodu elektrycznego mija właśnie 7 lat. Mimo tak długiego czasu oraz przeznaczenia na projekt 500 mln zł, nadal nie znamy finalnego wyglądu pojazdu, a jego fabryki nie zaczęto jeszcze budować. Kiedy możemy spodziewać się zjazdu z linii produkcyjnej pierwszego polskiego elektryka? Ile będzie on kosztował?

Izera – z założenia atrakcyjny, polski samochód elektryczny

Izera jest marką samochodów należącą do polskiego przedsiębiorstwa ElectroMobility Poland, którego udziałowcami zostały cztery największe koncerny energetyczne – PGE, Tauron, Energa i Enea. Od 2016 roku firma dawała Polakom nadzieję na produkcję rodzimego elektryka. Zgodnie z aktualnymi obietnicami, pierwszy pojazd marki Izera powinien wyjechać na drogi na początku 2026 roku.

Pierwotnie Izera przedstawiła wyjątkowo ciekawe wizualnie projekty samochodów w dwóch wersjach nadwozia – kompaktowego hatchbaka i SUV-a. W tym roku okazało się jednak, że projekty te nie będą miały wiele wspólnego z rzeczywistością, ponieważ biurem projektowym odpowiedzialnym za design pojazdów stała się Pininfarina, dodając tym samym do planowanych rodzajów nadwozia pojemne kombi.

Izera ma mieć zasięg od 340 do 440 km, a napędzać ma ją silnik o mocy 270 KM napędzający tylną oś, pozwalający rozpędzić się do setki w niecałe 7 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 160 km/h. Platforma podłogowa, na której powstać ma pojazd, zostanie dostarczona przez chiński koncern Geely Holding, będący właścicielem Volvo oraz akcjonariuszem i największym udziałowcem Daimlera.

Warto zaznaczyć, że nazywanie Izery „polskim elektrykiem” jest nadużyciem, ponieważ projekt ten jest zlepkiem usług kilku światowych firm, takich jak wspomniane wyżej chińskie Geely Holding, niemiecki Dürr Systems AG będący firmą odpowiedzialną za koncepcję procesu produkcyjnego, czy włoska Pininfarina pochodząca z hinduskiego koncernu Mahindra, projektująca nowy wygląd samochodu.

Sprawdź też  Ustawa o elektromobilności

Jaka będzie cena Izery?

ElectroMobility Poland ceny Izery chce podać na chwilę przed rozpoczęciem produkcji. Fakt ten nikogo nie powinien dziwić, bowiem przez 2,5 roku zmianie mogą ulec ceny wielu usług, komponentów czy podzespołów. Zgodnie z założeniami, polski elektryk powinien być tańszy niż konkurencja w tym samym segmencie. Aktualnie średnia cena samochodu elektrycznego na polskim rynku w segmencie C, pomijając marki premium, wynosi ok. 180 tys. zł. Klasa premium aut elektrycznych w tym segmencie to średnia cena w wysokości 240 tys. zł. Oznacza to, że średnia cena całego rynku elektrycznych crossoverów i SUV-ów w segmencie C wynosi około 210 tys. zł.

Dyrektor ElectroMobility Poland, Wojciech Mieczkowski, w jednym z wywiadów potwierdził, że ceny Izery oscylować będą pomiędzy Dacią a Mercedesem. Na dzień dzisiejszy można więc przyjąć, że cena polskiego elektryka będzie wynosiła minimalnie 200 tys. zł. Nie będzie to więc samochód osiągalny dla każdego Polaka. Co więcej, patrząc na rosnącą ekspansję pojazdów elektrycznych z Chin, jego cena prawdopodobnie nie będzie nawet konkurencyjna.

izera polski samochód elektryczny
fot. Materiały prasowe

Izera na drogach w 2026 roku – czy to możliwe?

Oczywistym jest, że zakładane w 2020 roku rozpoczęcie produkcji Izery w 2023 roku jest obietnicą niemożliwą do zrealizowania. W styczniu zaczęto dopiero wycinkę 180 ha lasu pod budowę fabryki oraz rozpoczęto prace nad pozyskaniem niezbędnych pozwoleń środowiskowych i wodnoprawnych. Dyrektor ds. uruchomienia produkcji ElectroMobility Poland, Cyprian Gronkiewicz, przewiduje, że przedsiębiorstwo ma zamiar je uzyskać do końca roku.

W marcu rozpoczęto także nabór kandydatów do pracy. Na liście wolnych wakatów znaleźć można 15 stanowisk, takich jak architekt IT, kierownik projektu IT, kierownik aplikacji IT czy inżynier z obszaru Powertrain and HV Architecture, Vehicle Lighting System czy Thermal Management System. Docelowo fabryka zatrudnić ma 3 tysiące osób.

Sprawdź też  Silnik elektryczny w samochodzie - jak działa?

Czy jest szansa, że w 2026 na polskie ulice wyjadą Izery? Patrząc na historię tego projektu, można w to wątpić. Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej 6 lutego ocenił jednak, że projekt jest „na właściwej ścieżce”.

Źródła:

https://izera.pl/

https://www.gov.pl/web/klimat/fabryka-polskiego-samochodu-elektrycznego-powstanie-w-jaworznie

https://www.paih.gov.pl/20201215/fabryka_izery_na_slasku

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne