Connect with us

Części samochodowe

Jak sprawdzić alternator w samochodzie?

Published

on

sprawdzenie alternatora w samochodzie

Niemal każdy kierowca wie, co to jest akumulator lub do czego służy rozrusznik w jego samochodzie. Słowo „alternator” jest jednak nieco mniej znane, mimo że budowa i zasada działania tego urządzenia są stosunkowo proste. Uszkodzenie alternatora jest jednak tożsame z przerwą w dostawie prądu do instalacji elektrycznej pojazdu, co oznacza prostą drogę do rozładowanego akumulatora. Jak sprawdzić alternator? Czy da się to zrobić we własnym zakresie?

Budowa i zasada działania alternatora

Alternator jest przymocowany do silnika za pośrednictwem paska klinowego bądź wielorowkowego, wraz z napędzającym go wałem korbowym. Główny element alternatora to nieruchomy stojan i wirnik będący elektromagnesem (który wytwarza pole magnetyczne oraz indukuje prąd). Stojan składa się najczęściej z zaizolowanej, stalowej ramy, wokół której znajdują się uzwojenia. Wirnik zasilany jest przez pierścienie ślizgowe i szczotki. Jego rola to wytwarzanie pola elektromagnetycznego, skutkujące pojawieniem się prądu o zmiennym napięciu.

Podsumowując, zadanie alternatora to przekształcanie energii mechanicznej, która pochodzi z wału korbowego silnika, w przemienny prąd niezbędny do prawidłowego funkcjonowania instalacji elektrycznej w samochodzie. Proces ten odbywa się na zasadzie indukcji elektromagnetycznej, dzięki której w uzwojeniu stojana zachodzi proces zmiany pola elektromagnetycznego w prąd przemienny.

Jako że odbiorniki prądu w aucie wymagają napięcia prądu stałego, prostowniczy zespół alternatora zajmuje się przekształcaniem go z prądu zmiennego na stały. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, zwiększa się napięcie wytwarzane za pomocą prądnica. Niezbędne jest więc użycie regulatora napięcia dostosowującego jego poziom do pracy silnika, chroniąc tym samym sprzęty elektryczne przed uszkodzeniem.

Objawy uszkodzenia alternatora

Podstawowym objawem uszkodzenia alternatora jest wyświetlająca się na desce rozdzielczej czerwona ikonka akumulatora. Pojawienie się jej przy uruchamianiu silnika jest w pełni prawidłowe, lecz powinna ona zniknąć po kilku sekundach. Jeżeli zaświeci się w trakcie jazdy, wskazuje to na brak ładowania akumulatora, który wkrótce może się rozładować. W takim wypadku należy natychmiast zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu, po czym sprawdzić źródło problemu.

Sprawdź też  Silnik elektryczny w samochodzie - jak działa?

Usterka alternatora może dawać także inne objawy. Za niskie lub za wysokie napięcie ładowania skutkować może na przykład zbyt częstym przepalaniem się żarówek, „wariującą” elektroniką, hałasem dobiegającym z okolic maski czy migoczącymi lampkami. Symptomy te mogą wskazywać również na inne problemy, takie jak ślizgający się pasek wielorowkowy czy uszkodzony regulator napięcia.

Jak sprawdzić alternator?

Jeżeli często borykamy się z rozładowanym akumulatorem lub problemami z elektroniką, warto w pierwszej kolejności skontrolować poprawność działania alternatora. Jak zweryfikować, czy nasz alternator prawidłowo zasila instalację elektryczną i ładuje akumulator?

Do sprawdzenia alternatora niezbędny będzie multimetr, czyli uniwersalny miernik napięcia. W celu sprawdzenia alternatora, wystarczy ustawić na multimetrze pomiar napięcia prądu stałego w zakresie do 20V i dostosować go do instalacji 12V. Kolejnym krokiem jest przyłożenie czarnej sondy miernika do ujemnego bieguna akumulatora oraz czerwonej sondy do bieguna dodatniego. Jeżeli akumulator jest zbyt rozładowany, przed rozruchem silnika multimetr wskazywać będzie napięcie poniżej 12V.

W celu właściwego sprawdzenia alternatora, niezbędne jest uruchomienie silnika. Zachowując ustawienia miernika, należy odpalić silnik i sprawdzić wynik pomiaru. Poprawne napięcie ładowania wynosić powinno około 14,4V. Zaraz po uruchomieniu silnika może być ono większe, ponieważ instalacja nie jest obciążona żadnymi odbiornikami.

Chcąc sprawdzić jak pracuje alternator pod obciążeniem, należy po uruchomieniu silnika odczekać ok. 2 minuty, a następnie włączyć urządzenia pobierające dużo prądu, na przykład podgrzewanie przedniej i tylnej szyby, podgrzewanie lusterek, podgrzewanie foteli, klimatyzację czy wszystkie światła. Obciążając instalację elektryczną, napięcie ładowania akumulatora nieznacznie spadnie. Powinno wynosić jednak więcej niż 13,5V. Co ważne, nie powinno ono także zbyt mocno falować (dopuszczalne są dziesiętne V).

Źródła:

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne