Części samochodowe
Koszty, powody i sposoby planowania głowicy w samochodzie
Każdy spalinowy silnik samochodowy składa się z dwóch zasadniczych części. Są nimi blok znajdujący się niżej, na którym osadza się głowicę. Pomiędzy tymi dwoma elementami musi być zapewniona pełna szczelność połączeń, którą zapewnia specjalna uszczelka. Zdarza się jednak, że ta ulegnie uszkodzeniu i trzeba ją wymienić. Zabiegiem, który należy przy tym wykonać jest planowanie głowicy. Sprawdzamy na czym polega ów proces, dlaczego konieczne jest jego wykonanie oraz z jakimi kosztami trzeba się liczyć.
Planowanie głowicy czyli wyrównanie powierzchni
Tytułowy nieco enigmatycznie brzmiący termin nie ma nic wspólnego z planami. Pochodzi natomiast od angielskiego słowa „plane”, które oznacza płaszczyznę (choć jest bardziej znane jako określenie samolotu). Planowanie głowicy to nic innego, jak obróbka jej powierzchni, tak by wykonać idealnie gładką i równą płaszczyznę. Pomimo, że wielu amatorów remontujących silniki we własnych garażach nierzadko pomija ten etap, jest to działanie niefachowe. Nie mamy bowiem nigdy pewności, że nie doszło do minimalnego wygięcia się powierzchni, a to doprowadzi w krótkim czasie do ponownej awarii silnika. Profesjonalna regeneracja głowicy zakłada użycie specjalnej obrabiarki, której zadaniem jest zebranie minimalnej ilości materiału z jej spodniej strony, czyli tej która ma kontakt z uszczelką i blokiem jednostki napędowej. Działanie to daje pewność, że po ponownym złożeniu motoru w całość, pomiędzy ww. elementami będzie panowała pełna szczelność. Ta jest natomiast niezbędna, by ciśnienie gazów spalinowych nie przedostawało się do arterii olejowych bądź prowadzących chłodziwo, albo na zewnątrz silnika.
Szlif głowicy – kiedy należy go robić?
Zasadą jest, że po każdym zdjęciu głowicy z silnika należy przeprowadzić jej planowanie. W przypadku współczesnych aluminiowych głowic nigdy nie ma bowiem pewności, że nawet zwyczajna operacja odkręcenia i przykręcenia śrub mocujących, nie doprowadzi do minimalnego wykrzywienia powierzchni. Amatorzy praktykują jednak taką metodę w sytuacji, gdy nie doszło do tzw. wydmuchania uszczelki pod głowicą (UPG), a naprawa silnika wiąże się z innymi usterkami (np. wymiana pierścieni z powodu nadmiernej konsumpcji oleju). Po sprawdzeniu głowicy specjalnym przyrządem o idealnie płaskiej powierzchni, tzw. przymiarem liniowym (liniałem) można uznać, że nadaje się ona do ponownego montażu bez konieczności planowania.
Sytuacja wygląda inaczej gdy doszło do awarii uszczelki pod głowicą, której objawem jest najczęściej zmieszanie się oleju oraz płynu chłodniczego, albo przedostawanie gazów spalinowych do jednego z tych układów (i odwrotnie). W takiej sytuacji często prawdziwym powodem usterki jest wygięcie się głowicy, co w konsekwencji zmniejsza szczelność i doprowadza do powyższej awarii. Jeżeli wtedy kupimy po prostu nowe uszczelki samochodowe i złożymy silnik bez szlifu głowicy, to już po kilku tysiącach kilometrów usterka może się powtórzyć. Narażamy się więc tylko na niepotrzebne koszty. Innym powodem rozbiórki silników jest zerwanie się napędu rozrządu albo przeskoczenie paska lub łańcucha. Wtedy tłoki zderzają się z zaworami i konieczna jest wymiana tych drugich, a planowanie głowicy przeprowadza się profilaktycznie. Duże siły występujące w trakcie takiego zderzenia mogą bowiem doprowadzić do minimalnego zdeformowania powierzchni.
Planowanie głowicy – cena usługi w warsztacie
Teraz dochodzimy do najmniej przyjemnej części, a więc tego ile cała ta operacja będzie nas kosztować. Sam szlif głowicy nie jest drogi, w przypadku 4-cylindrowej jednostki napędowej jest to koszt około 100-150 złotych. Jednak gdy element ten mamy już zdemontowany z pojazdu, często wykonywana jest kompletna regeneracja głowicy, by inna usterka nie spowodowała kolejnej awarii w niedługim czasie. Biorąc pod uwagę, że zazwyczaj konieczne jest jej kompletne rozebranie, wymiana uszczelniaczy zaworowych, nierzadko samych zaworów oraz ich prowadnic, docieranie gniazd, cała usługa może kosztować nas od 500 do 1000 złotych. Czasami, gdy operacja przeprowadzana jest z powodu wydmuchania uszczelki pod głowicą z powodu przegrzania, konieczne jest również planowanie bloku silnika. Dochodzą do tego koszty pracy mechaników, którzy muszą silnik rozebrać, a czasem nawet wymontować z pojazdu. Wtedy koszty rosną bardzo szybko i mogą z łatwością dojść nawet do 3000 złotych.
Źródła:
– https://www.auto-swiat.pl/dobry-warsztat/porady-dla-kierowcow/przepalona-uszczelka-pod-glowica-objawy-naprawa-koszty/cj90rn8
– http://autoszlif.net.pl/planowanie-glowicy/
– https://autokult.pl/planowanie-glowicy,6809405103826561a
-
Porady2 lata ago
Gdzie na dokumencie jest numer i seria prawa jazdy?
-
Części samochodowe1 rok ago
Malowanie i lakierowanie zderzaka – ile kosztuje? jak to zrobić?
-
Części samochodowe1 rok ago
Wymiana sprzęgła – ile kosztuje? Kiedy wymienić? Co warto wiedzieć?
-
Porady1 rok ago
Pedały w samochodzie – Jak operować nimi prawidłowo?
-
Porady2 lata ago
Łuk prawo jazdy – jak zdać jazdę po łuku?
-
Porady2 lata ago
Najważniejsze informacje na temat prawa jazdy na traktor
-
Akcesoria samochodowe1 rok ago
Montaż klimatyzacji samochodowej – ile kosztuje? jak założyć?
-
Porady2 lata ago
Prawo jazdy na quada. Co mówią przepisy?