Connect with us

Porady

Łuk prawo jazdy – jak zdać jazdę po łuku?

Published

on

Jazda po łuku to pierwsza i podstawowa czynność podczas egzaminu na prawo jazdy. Pozwala dowiedzieć się egzaminatorowi, czy zdający potrafi obsługiwać maszynę i zna wszelkie zasady potrzebne do jazdy po łuku.

Jak wygląda jazda po łuku na egzaminie?

Jazda po łuku to rozpoczęcie części praktycznej egzaminu po skończonej teorii. Gdy pokażemy już wszystkie podzespoły i płyny eksploatacyjne, tak jak prosi egzaminator, wsiadamy do auta. Po usadowieniu się w środku należy wykonać manewr jazdy po łuku. Jest to zadanie, które sprawdza umiejętności kierowcy pod względem płynnej jazdy. Na początku samochód stoi na kopercie. Naszym zadaniem jest równe ruszenie bez szarpania i przejechanie najpierw prostej drogi wyznaczonej liniami i pachołkami, a następnie skręcenie w prawy łuk i zatrzymanie się w drugiej kopercie. Później musimy powrócić na start, jadąc ciągle do tyłu w wyznaczonych liniach. Nie można przekraczać linii ani uderzać w słupki. Taka jazda może skutkować oblaniem egzaminu. 

Czy łuk na egzaminie jest trudny?

Łuk na egzaminie na prawo jazdy

Prowadzenie po łuku nie należy do trudnych czynności. Kursanci podczas ćwiczeń wykonują tę czynność wiele razy. Jednak dochodzące emocje i stres sprawiają, że wielu ma problemy z przebrnięciem tej części egzaminu i nie mogą sprawdzić się w mieście. Dlatego jest wiele sposobów na prawidłowe pokonywanie łuku na placu manewrowym, które mogą pomóc w stresujących warunkach. Jak zrobić łuk na egzaminie bez problemów? Najlepszym sposobem jest wykonywać to zadanie na wyczucie. Ważne, żeby odczuwać gabaryty auta. Niemniej jednak nowi adepci nie mają jeszcze wyrobionego nawyku i ciężko im zdać egzamin. Do tego duży stres tylko potęguje obawy o poprawne zaliczenie. Dla łatwiejszej świadomości zdania egzaminu, warto na początku wyobrazić sobie, jak wygląda łuk. Jest on zbudowany z 16 pachołków i ciągłych linii oraz dwóch kopert. Jedna technika jazdy po łuku mówi o sugerowaniu się słupkami, które na egzaminie stoją zawsze tak samo. 5 słupków wskazuje każdą kopertę, czyli 10 szt. jest wykorzystanych na początku i końcu drogi. Kolejne ustawione są na samym łuku po 3 z każdej strony. Wskazują one rozpoczęcie łuku, jego środek i zakończenie przechodzące w kopertę końcową. Wystarczy wykonać pół obrotu kierownicą przy pierwszym i trzecim pachołku podczas cofania, a manewr ten pójdzie gładko.

Sprawdź też  Jak prawidłowo ustawić lusterka w samochodzie?

Łuk na prawo jazdy – najczęstsze błędy

Błędy podczas jazdy po łuku

Przy nauce jazdy łukiem przyszli kierowcy popełniają dużo błędów, zwłaszcza na początku. Poniżej przykłady i porady, jak sobie z nimi radzić.

Zła ocena odległości

Aby radzić sobie z problemem zbyt szybkiego stopu, przy jeździe do przodu można wychylić się do góry i zwiększyć sobie pole widzenia. Innym sposobem jest wyjście z auta i ocena odległości stojącego pojazdu względem słupków. Ta zasada dotyczy zarówno zatrzymywania do przodu, jak i tyłu. Należy powtarzać tę czynność aż do skutku. Wyuczyć ocenę odległości z wnętrza pojazdu.

Zbyt późne wciskanie sprzęgła

Dojeżdżając do koperty, wielu kursantów wciska za późno pedał sprzęgła i ma problem z dohamowaniem. Słaba koordynacja przeszkadza w operowaniu dwoma pedałami. To samo dotyczy pedału gazu. Lepiej jest jeździć po łuku na samym sprzęgle. Przed zatrzymaniem do przodu, sprzęgło można wcisnąć już, gdy przód auta minie pierwszą kreskę oznaczającą kopertę. Wtedy wystarczy tylko użyć hamulca. W przypadku zatrzymania do tyłu jest podobnie. Gdy tył pojazdu minie pierwszą linię koperty powinno się włączyć sprzęgło. 

Zbyt szybkie puszczanie sprzęgła

Puszczanie sprzęgła powoli sprzyja płynnemu ruszaniu. Jest to bardzo ważny punkt całej jazdy. Nie mając doświadczenia, kierowcy często gaszą silnik przez nieumiejętne operowanie sprzęgłem i gazem. W dodatku każdy samochód ma ustawione trochę inaczej sprzęgło. Dlatego najlepiej jest używać samego sprzęgła na łuku, pod warunkiem że puszczanie go będzie odbywać się powoli i płynnie.

Zbyt mocne wciśniecie hamulca podczas zatrzymania

Przy zatrzymywaniu pojazdu trzeba uważać na mocne hamowanie. Lepiej jest robić to pulsacyjnie. Jest wtedy lepsza kontrola nad masą samochodu.

Gubienie wewnętrznej linii w lusterku

Cofając, należy spoglądać cały czas w prawe lusterko i obserwować linię i pachołki. Często linia ucieka w którąś stronę i trzeba korygować obrany wcześniej kurs. Gdy nowi kierowcy wykonują za mocne ruchy kierownicą, żeby znaleźć linię, pogłębiają jeszcze bardziej problem. W takich sytuacjach najlepiej jest trochę wychylić się i zobaczyć kreskę.

Sprawdź też  Prawo jazdy na automat

Jazda po łuku krok po kroku

  • Pierwszym krokiem przy jeździe po łuku jest przygotowanie się do jazdy, czyli ustawienie siedzenia, lusterek i pasów.
  • Następny to odpalanie silnika i włączenie świateł.
  • Po wrzuceniu biegu należy upewnić się w 100%, że jest możliwa jazda do przodu. W tym celu należy spojrzeć w każde lusterko oraz co najważniejsze obrócić się w każdy bok i do tyłu. Dobrze jest spoglądać w boczne szyby i tylną. Gdy jesteśmy pewni, że możemy ruszać, robimy to. Jedziemy do łuku i zatrzymujemy się na końcu w określonym miejscu. Przed wrzuceniem wstecznego, tak samo należy się upewnić na nowo o możliwości jazdy i czy można ją kontynuować. Jest to dobry nawyk w samodzielnej późniejszej jeździe. Cofanie po łuku wymaga ostrożności.
  • Przy jeździe do tyłu na początku warto skupić się na prawym lusterku, ponieważ droga prowadzi w prawo. Przez cały czas trzeba patrzeć i obserwować czy widzimy linie i słupki w lusterku. Gdy zaczniemy się oddalać od prawej strony, to nie będziemy ich widzieć. Należy dokręcać w prawo kierownicę, żeby pachołki i linia znów się pojawiły. Jeśli zauważymy, że auto zbliża się za mocno do linii, trzeba szybko, lecz małymi ruchami odkręcać do lewej.
  • Gdy zbliżamy się już do końcowej linii, należy mieć wyprostowane koła. Odległości auta od linii powinny być takie same. Gdy jednak nie są, trzeba wyśrodkować auto na prostej i nie wykonywać zbędnych ruchów kierownicą. Wystarczy nieznacznie skręcać i czekać na wyniki wykonywanych manewrów. Gdy sytuacja jest opanowana, można obrócić się za siebie i zobaczyć czy za pojazdem jest wszystko dobrze.
  • Zbliżając się do końca lepiej patrzeć przez ramię i dojechać do słupka, ale go nie dotykać. W ten sposób mamy skończony łuk na placu manewrowym.
Sprawdź też  Dokręcanie kół samochodowych - przewodnik krok po kroku

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. 2019 poz. 1206)

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne