Connect with us

Opony

Oznaczenia opon – co warto wiedzieć

Published

on

wymiana opon

Właściwie dobrane opony samochodowe mają kluczowe znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy, ale także dla bezpieczeństwa. Każda opona opisana jest przez producenta różnymi oznaczeniami liczbowymi i literowymi, które definiują jej parametry, datę produkcji czy wskazówki montażowe. W poniższym artykule dokładnie wyjaśnione zostały najpopularniejsze oznaczenia znajdujące się na oponach samochodowych.

Rozmiar opon

Podstawowe i najważniejsze kryterium podczas wybierania odpowiedniej opony to jej rozmiar. Jest on opisany na bocznej ściance opony w formacie np. 205/55R16, gdzie:

  • 205 – oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach,
  • 55 – określa profil, który jest procentowym stosunkiem wysokości do szerokości opony,
  • R16 – jest średnicą felgi, na której ma być zamontowana opona.

Niedostosowanie odpowiedniego rozmiaru opony skutkować może nieprzyjemnymi konsekwencjami, takimi jak obcieranie opon o nadkola, wystawanie opon z nadkoli czy obniżona przyczepność.

Dobór opon a sezon

Wśród opon samochodowych występuje podział na 3 podstawowe sezony:

  • opony zimowe,
  • opony letnie,
  • opony całoroczne.

Opony zimowe oznaczone są jako 3PMSF lub M+S.  Pierwsze oznaczenie jest rozwinięciem angielskiego skrótu „Three Peak Mountain Snowflake”. Jego symbol to potrójny szczyt górski z płatkiem śniegu. Do zastosowania tego oznaczenia, niezbędne jest spełnienie wymogów dyrektyw ONZ i UE przez producenta opon. Przed wprowadzeniem modelu na rynek, opona przechodzi szereg testów, które potwierdzają odpowiednio bezpieczne zachowanie na nawierzchni pokrytej śniegiem.

Oznaczenie M+S to skrót od angielskiego „Mud and Snow”. Oznacza on oponę dobrze radzącą sobie na błocie i śniegu. Nie jest jednak gwarantem spełnienia dyrektyw europejskich, w związku z czym do opon oznaczonych tych skrótem należy podchodzić niezwykle ostrożnie.

Sprawdź też  Wymiana klocków i tarcz hamulcowych: poradnik dla początkujących

Opony całoroczne oznaczane są jako „All Season”. Mogą również mieć na sobie symbole czterech pór roku. Modele letnie charakteryzują się z kolei symbolem chmurki z padającym deszcze bądź słońcem. Nie są to jednak oznaczenia znormalizowane i zależą wyłącznie od preferencji producenta.

opona zbliżenie

Indeks prędkości opony

Indeks prędkości jest informacją o maksymalnej prędkości, z jaką pojazd może poruszać się z założonymi danymi oponami. Wyższy indeks prędkości to twardsza mieszanka, z której wykonana jest opona, dlatego mniejszy indeks prędkości może zapewnić nieco większy komfort. Wartości te oznaczone są literami:

  • M – do 130 km/h,
  • N – do 140 km/h,
  • P – do 150 km/h,
  • Q – do 160 km/h.
  • R – do 170 km/h,
  • S – do 180 km/h,
  • T – do 190 km/h,
  • H – do 210 km/h,
  • V – do 240 km/h,
  • W – do 270 km/h,
  • Y – do 300 km/h.

Indeks nośności opony

Indeks nośności oznacza maksymalne obciążenie opony przy prędkości, która określona jest przez indeks prędkości. Nośność określa się 2- lub 3-cyfrową liczbą. Ma on szczególne znaczenie dla pojazdów dostawczych, vanów oraz pojazdów elektrycznych i hybrydowych, wyposażonych w ciężkie akumulatory. Napisy Extra Load, RF lub XL oznaczają, że opona charakteryzuje się podwyższoną nośnością. Najpopularniejsze indeksy nośności oznaczone są liczbami od 85 do 102, co oznacza odpowiednio nośność od 515 do 850 kilogramów na oponę.

Data produkcji opony

Data produkcji opony znajduje się w kodzie, który umieszczony jest na jednym z boków opony. Rozpoczyna się on literami DOT. Najważniejsze są ostatnie cztery cyfry kodu, które oznaczają tydzień i rok produkcji – na przykład 1223 oznacza, że oponę wyprodukowano w 12. tygodniu 2023 roku. Warto pamiętać, że opona uważana jest jako w pełni wartościowa do trzech lat od daty produkcji.

Sprawdź też  Kiedy i jak używać świateł przeciwmgłowych?

Ciśnienie w oponach

Wartość maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia w oponie poprzedzona jest napisem „Max Inflation” lub „MAX”. Zazwyczaj wartość podana jest w jednostkach kPa lub PSI. Podczas normalnej eksploatacji pojazdu nie przekroczymy raczej tego parametru, lecz informacja o maksymalnym ciśnieniu może być przydatna, jeśli chcemy przechowywać koła z podwyższonym ciśnieniem opon – robi się to czasami w celu uniknięcia odkształceń gumy. W takim przypadku należy zwrócić uwagę na dopuszczalną wartość ciśnienia w oponach.

Źródła:

https://www.dunlop.eu/pl_pl/consumer/learn/how-to-read-your-tire-sidewall-markings.html

https://www.continental-tires.com/ca/en/b2c/tire-knowledge/winter-tire-markings.html

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne