Connect with us

Porady

Pedały w samochodzie – Jak operować nimi prawidłowo?

Published

on

pedały w samochodzie

W obecnych czasach niemal każdy nastolatek, który zbliża się do swoich 18 urodzin, myśli o rozpoczęciu kursu prawa jazdy. Pierwszą rzeczą, z jaką stykamy się po zajęciu miejsca za kierownicą samochodu, jest sposób operowania pedałami sprzęgła, hamulca i gazu. Jeżeli nasza pierwsza wizyta na fotelu kierowcy ma miejsce na kursie, możemy być powyższym nieco rozproszeni. Sprawdźmy więc do czego służą konkretne pedały w samochodzie, a także jak operować nimi w prawidłowy sposób.

Pedały w samochodzie, kolejność i operowanie

W pierwszych chwilach prowadzenia pojazdu największą trudnością może być przyzwyczajenie się do tego, że za pomocą dwóch nóg musimy operować trzema pedałami. Dlatego na samym początku należy zapamiętać jedną, żelazną zasadę: Nigdy nie będziemy jednocześnie używać pedału hamulca oraz gazu, ponieważ ich funkcje wykluczają się wzajemnie. Oznacza to, że w jednoczesnym użyciu mogą być tylko dwa pedały: sprzęgło i gaz, albo sprzęgło i hamulec. Dwie stopy wystarczą więc w zupełności do prowadzenia auta.

Kolejną żelazną zasadą jest wykorzystanie konkretnej nogi do obsługi określonych manipulatorów. Układ pedałów w samochodzie to – patrząc od lewej strony – sprzęgło, hamulec i gaz. Jest to normą we wszystkich współczesnych autach ze skrzynią manualną, również w tych z kierownicą po prawej stronie (tzw. anglik). Za pomocą nogi lewej obsługujemy tylko i wyłącznie sprzęgło. Natomiast prawa stopa obsługuje albo pedał hamulca, albo przyspieszenia. Powyższe prawidła zostaną nam wpojone już podczas pierwszej lekcji nauki jazdy i nigdy nie powinniśmy jeździć w inny sposób.

Gaz hamulec sprzęgło, jaka jest ich rola?

Zanim rozpoczniemy swoją pierwszą jazdę, warto poznać teorię działania każdego z pedałów w samochodzie:

Sprawdź też  Łuk prawo jazdy - jak zdać jazdę po łuku?

Gaz, zwany też pedałem przyspieszenia – znajduje się skrajnie po prawej stronie i służy do zwiększania mocy silnika. Na biegu jałowym (luzie) jego naciskanie spowoduje jedynie wzrost obrotów silnika, natomiast w czasie jazdy jednocześnie będzie zwiększać się prędkość samochodu. Czasami jednak, na przykład gdy zaczyna się stromy podjazd, musimy wcisnąć więcej gazu tylko po to, by utrzymać stałą prędkość jazdy. W innym wypadku moc silnika będzie niewystarczająca i pojazd zacznie zwalniać.

Pedał hamulca roboczego – jest umiejscowiony pośrodku. Jego naciśnięcie powoduje zwiększenie ciśnienia w hydraulicznym układzie hamulcowym, co przekłada się na tarcie klocków o tarcze (lub/i szczęk o bębny). Powyższe powoduje powstanie oporu, dzięki któremu auto zaczyna zwalniać, a energia kinetyczna zamieniana jest w cieplną. Stąd nie należy prowadzić długotrwałego hamowania na długich zjazdach w górach, ponieważ może dojść do przegrzania i awarii układu (należy wykorzystywać hamowanie silnikiem).

Pedał sprzęgła – jest zlokalizowany skrajnie po lewej stronie. Używamy go tylko podczas ruszania oraz zmiany biegów. Podczas jazdy lewą stopę należy odłożyć na specjalny podnóżek, umieszczony po lewej od sprzęgła. Trzymanie nogi na pedale spowoduje bowiem jego niepełne działanie, rozgrzewanie się tarczy, a w dłuższej perspektywie jest przegrzanie i uszkodzenie (tzw. spalenie sprzęgła). Również w czasie np. długiego postoju na światłach należy wrzucić bieg neutralny (luz) i zwolnić sprzęgło.

Rozmieszczenie pedałów w samochodzie z automatem

W przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów sytuacja wygląda podobnie, jednak nieobecny jest pedał sprzęgła. Nie oznacza to oczywiście, że należy hamować lewą nogą – to niebezpieczne i może doprowadzić do wypadku. Gaz i hamulec nadal obsługujemy tylko i wyłącznie prawą stopą, lewa natomiast powinna spoczywać na podnóżku przez cały czas jazdy. Takie prowadzenie zapewni maksymalną kontrolę nad autem i możliwość zareagowania w każdej sytuacji. Osoby, które przez cały życie prowadziły tylko pojazdy ze skrzynią manualną, mogą w początkowym okresie omyłkowo wciskać lewą nogą hamulec. Warto więc pierwsze kilometry pokonać po mało uczęszczanych drogach albo na placu lub parkingu poza ruchem, by nie doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów lewa noga powinna już przyzwyczaić się do tego, że nie będzie używana podczas jazdy.

Sprawdź też  Jak często wymieniać olej w samochodzie?

Źródła:
– https://www.auto-swiat.pl/klasyki/oldtimer/pedaly-w-samochodzie-trzy-dwa-a-moze-w-ogole-znikna/l7d5e1h
– https://motoryzacja.interia.pl/samochody-uzywane/porady/news-sprzeglo-hamulec-gaz-uklad-pedalow-w-samochodzie-musi-znac-k,nId,5865054
– https://tipy.interia.pl/artykul_1768,jak-jezdzic-automatem.html

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne