Connect with us

Porady

Prawo jazdy kat D – co warto wiedzieć

Published

on

Prawo jazdy na autobus

Chcąc uzyskać prawo jazdy na autobus, należy przejść kurs kwalifikacji wstępnej, szkolenie oraz egzaminy państwowe – teoretyczny i praktyczny. Szczegóły każdej z tych procedur oraz ceny egzaminu i kursu na autobus, opisane są w poniższym artykule.

Ruch miejski w dużej mierze opera się na działalności autobusów. Niezwykle szybki rozwój produkcji solidnych oraz przystępnych cenowo konstrukcji pozwala miastom inwestować w infrastrukturę transportową. Celem takich działań jest obniżenie ilości samochodów poruszających się w miastach oraz obniżenie poziomu zanieczyszczeń. Chcąc prowadzić autobus, niezbędne jest posiadanie prawa jazdy kategorii D. Ten rodzaj prawa jazdy nie jest jednak jedynym wymaganym uprawnieniem potrzebnym do pracy jako kierowca autobusu.

Prawo jazdy kategorii D – jakie są wymagania?

Podstawowymi wymogami niezbędnymi do zdobycia kategorii D, są wiek kandydata i posiadanie prawa jazdy kategorii B. Osoba, która chce ubiegać się o prawo jazdy na autobus, musi mieć ukończone 24 lata. Są tu jednak pewne wyjątki. Chcąc uzyskać prawo jazdy kategorii D przed ukończonym 24. rokiem życia, można ukończyć kwalifikację wstępną (jej reguły określa Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym – Dz.U.2019.0.2140 t.j), której posiadanie pozwala kandydatowi ukończyć szkolenie oraz kurs na autobus w wieku 21 lat.

Jak wygląda procedura uzyskania prawa jazdy kategorii D?

Chcąc uzyskać prawo jazdy na autobus, zacząć musimy od badań lekarskich oraz psychologicznych. Pozwalają one na wykluczenie jakichkolwiek przeciwwskazań medycznych do kierowania autobusami.

Kolejnym krokiem jest utworzenie PKK (Profilu Kandydata na Kierowcę) w Wydziale Komunikacji. Do jego utworzenia, potrzebne są niezbędne orzeczenia lekarskie, wypełniony wniosek o wydanie prawa jazdy, kopia obecnie posiadanych uprawnień, dokument tożsamości oraz zdjęcia do dokumentu.

Sprawdź też  Skuteczne negocjacje ceny auta używanego: Praktyczne wskazówki

Po utworzeniu PKK, można rozpocząć kurs nauki jazdy, po którym przystąpić należy do państwowych egzaminów – zarówno teoretycznego jak i praktycznego. Pomyślnie zdane egzaminy uprawniają nas już do uzyskania prawa jazdy kategorii D. Warto jednak pamiętać, że sam dokument nie wystarcza do pracy jako kierowca autobusu. Aby móc pracować w tym zawodzie, należy ukończyć jeszcze kwalifikację wstępną, do której w pierwszej kolejności wymagane jest założenie PKZ (Profil Kierowcy Zawodowego).

Czym jest kwalifikacja wstępna do prawa jazdy na autobus?

Wstępna kwalifikacja pozwala wykonywać zawód kierowcy autobusu, przewozić osoby oraz uzyskiwać z tego tytułu korzyść majątkową. Bez tej kwalifikacji, prawo jazdy kat. D nie pozwala uzyskać pracy w charakterze kierowcy autobusu. Wyróżnić można kilka rodzajów kwalifikacji wstępnej:

  • kwalifikacja wstępna pełna – należy ją odbyć, jeżeli kurs wykonywany jest po raz pierwszy, kandydat ma ukończone 21 lata oraz posiada PKZ. Czas trwania kursu to 280 godzin,
  • kwalifikacja wstępna przyspieszona – odbywają ją kandydaci, którzy ukończyli 23 lata i wykonują kurs po raz pierwszy. Czas jego trwania to 140 godzin,
  • kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyspieszona – odbywa się, jeśli kandydat chce poszerzyć uprawnienia mając już świadectwo kwalifikacji, ma ukończone 23 lata oraz posiada PKZ. Kurs ten trwa 35 godzin,
  • kwalifikacja wstępna uzupełniająca pełna – przeznaczona dla kandydatów posiadających PKZ oraz świadectwo kwalifikacji i chcących poszerzyć uprawnienia, lecz będących w wieku poniżej 23 lat – kurs trwa w tym przypadku 70 godzin.

Kurs na autobus – jak przebiega i ile kosztuje?

Szkolenie na prawo jazdy na autobus

Szkolenie na prawo jazdy kategorii D trwa standardowo 80 godzin – przygotowanie teoretyczne obejmuje 20 godzin, a praktyka – 60 godzin. Jeżeli kandydat posiada już jednak kategorię C, może odbyć mniej jazd – 40 godzin (czyli z teorią łącznie 60 godzin). Tak jak w przypadku innych kategorii, godzina szkolenia teoretycznego trwa 45 minut, a godzina praktyki to 60 minut. Od wybuchu pandemii, niektóre szkoły nauki jazdy prowadzą zajęcia teoretyczne on-line, co jest dużym ułatwieniem pozwalającym zrezygnować z dojazdów.

Sprawdź też  Międzynarodowe prawo jazdy - wszystko co warto wiedzieć

Kandydat na prawo jazdy kategorii D może uczestniczyć zarówno w całym kursie (obejmującym część teoretyczną i praktyczną), jak i wyłącznie w części praktycznej. W drugim przypadku, na egzamin teoretyczny można się zapisać od razu w WORD po wyrobieniu PKK. Jeżeli uczestniczymy w kursie zarówno teoretycznym jak i praktycznym, w pierwszej kolejności czeka nas zdanie egzaminów wewnętrznych.

Ceny kursu na prawo jazdy kategorii D, w zależności od miasta, wybranej opcji kursu, renomy szkoły oraz posiadania innych kwalifikacji, wahają się w granicach od 5 do 8 tysięcy złotych. W przypadku posiadania kategorii C, koszt kursu może być znacznie obniżony (nawet o ponad tysiąc złotych). Nie jest to oczywiście koniec wydatków – podczas wyrabiania prawa jazdy kategorii D, musimy także uiścić opłatę za:

  • badania lekarskie wykonane przez lekarza orzecznika (200 zł),
  • orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczną (150 zł),
  • zdjęcie do prawa jazdy (w zależności od punktu 30-60 zł),
  • koszty samych egzaminów państwowych (teoria – 30 zł, praktyka – 200 zł).

Źródła:

  • Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 231)
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 627 z późn. zm.)
  • Obwieszczenie ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 11 kwietnia 2014 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych z uzyskiwaniem uprawnień przez egzaminatorów (Dz.U. z 2014 r. poz. 974)

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne