Connect with us

Akcesoria samochodowe

Regeneracja poduszek powietrznych – czy to możliwe?

Published

on

poduszka samochodowa airbag

Poduszki powietrzne, zwane inaczej airbagami, od 2009 roku są obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu sprzedawanego na terenie Unii Europejskiej. Element ten zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Poduszki powietrzne są jednak jednorazowe – po ich aktywowaniu podczas wypadku, musimy poddać je regeneracji lub wymienić na nowe. Jak działają poduszki powietrzne? Czy ich regeneracja jest bezpieczna?

Poduszki powietrzne – czym są i jak działają?

Poduszki powietrzne są elementem pasywnego systemu bezpieczeństwa. Ich cel to zminimalizowanie skutków zderzenia z przeszkodą czy innym pojazdem. Dzięki uaktywnieniu poduszek powietrznych, kierowca czy pasażerowie mogą uniknąć obrażeń powstałych podczas zderzenia z kołem kierownicy, deską rozdzielczą, szybami czy innymi twardymi elementami wyposażenia pojazdu.

Budowa i działanie poduszek powietrznych nie są zbyt skomplikowane. Wyróżnić możemy trzy główne elementy, z których składa się poduszka:

  • układ aktywujący (złożony z układu mikroprocesorowego i czujnika zderzenia),
  • generator gazu (składający się z zapalnika i samego gazu),
  • elastyczny pojemnik (czyli poduszka, wykonana zazwyczaj z nylonowo-bawełnianej tkaniny).

Poduszkę powietrzną, w oparciu o informacje uzyskane z czujników, aktywuje ACU (Airbag Control Unit). Dzięki temu mamy pewność, że ten system bezpieczeństwa zostanie aktywowany tylko wtedy, kiedy dojdzie do poważnego zdarzenia, a nie delikatnej stłuczki, w której przypadku aktywacja poduszki powietrznej doprowadzić może do poważnych uszkodzeń ciała kierowcy lub pasażerów. Aktywacja poduszek powietrznych trwa jedynie kilkadziesiąt milisekund i jest bardzo głośna.

wystrzelona poduszka samochodowa

Rodzaje poduszek powietrznych

W celu podniesienia bezpieczeństwa, w obecnych samochodach montuje się wiele różnych poduszek powietrznych. Podzielić je można głównie ze względu na miejsce występowania:

  • przednie poduszki powietrzne – czyli airbag kierowcy i pasażera. Są najpopularniejszymi poduszkami montowanymi w samochodach. Chronią one kierowcę oraz pasażera siedzącego na przednim siedzeniu przed uderzeniem w kierownicę lub deskę rozdzielczą. W większości samochodów poduszkę powietrzną pasażera można dezaktywować,
  • boczne poduszki powietrzne – dzięki nim chroniona jest miednica oraz klatka piersiowa. Znajdują się one zazwyczaj w zewnętrznych krawędziach oparcia foteli, jednak niektórzy producenci umieszczają je w okładzinach drzwiowych,
  • kolanowe poduszki powietrzne – umieszczane są pod kierownicą oraz schowkiem. Chronią przed skutkami zdarzenia kolana kierowcy oraz pasażera siedzącego z przodu,
  • kurtyny powietrzne – montowane są na przedniej, a często również tylnej części dachu i chronią kierowcę oraz pasażerów w przypadku uderzeń bocznych.
Sprawdź też  Płyny eksploatacyjne w samochodzie - jakie są i jak je wymieniać?

Regeneracja poduszek powietrznych – czy to możliwe?

Regeneracja poduszek powietrznych, często zwana także ich naprawą, jest bardzo ryzykowna i niewskazana. Wynika to z faktu, że po aktywacji poduszek powietrznych, nie nadają się one do ponownego użycia. Ich regeneracja niewiele zmienia, ponieważ użyte raz poduszki powietrzne stanowią zagrożenie dla kierowcy oraz pasażerów.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 roku, poduszki powietrzne wyposażone w aktywatory pirotechniczne, jednostki kontroli elektronicznej i czujniki wymontowane z pojazdów, znajdują się na liście części i wyposażenia, których ponowne użycie powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy te są jednak w praktyce martwe – w internecie znaleźć można wiele firm oferujących regenerację poduszek powietrznych. W celu poprawnego działania poduszek powietrznych po aktywacji, niezbędna jest ich wymiana na nowe. Zadanie to najlepiej zlecić fachowcom.

Jaka jest cena wymiany poduszek powietrznych?</h2>

Usługa wymiany poduszek powietrznych nie jest niestety najtańsza. Za ich wymianę zapłacić należy nawet kilkanaście tysięcy złotych. Często więc okazuje się, że ich wymiana jest nieopłacalna, ponieważ kwota wymiany przewyższa wartość samochodu.

Źródło:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20052011666/O/D20051666.pdf

https://autoily.com/how-many-airbags-are-in-a-car/

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne