Connect with us

Słownik Motoryzacyjny

Rozrząd w silniku spalinowym

Published

on

Rozrząd jest jednym z kluczowych układów konstrukcyjnych w silnikach spalinowych, pełniącym zasadniczą rolę w kontrolowaniu pracy zaworów ssących i wydechowych. Jego funkcja polega na precyzyjnej regulacji czasu otwarcia i zamknięcia tych zaworów, co ma kluczowe znaczenie w procesie spalania w silniku.

Budowa i Zasada Działania Układu Rozrządu

Centralnym elementem układu rozrządu jest wałek rozrządu, znany także jako CAM. Ten wałek przyjmuje postać podłużnego wałka, który jest wyposażony w asymetryczne, owalne wypustki zwane krzywkami. Każda z tych krzywek ma dokładnie określony kształt, średnicę, budowę i jest ustawiona w precyzyjny sposób względem siebie oraz zaworów w silniku. Liczba krzywek na wałku rozrządu jest dokładnie dopasowana do liczby zaworów pracujących w danym silniku.

Na przykład, w przypadku silnika czterocylindrowego ośmiozaworowego, na każdy cylinder przypada po jednym zaworze dolotowym i jednym wylotowym. W silniku czterocylindrowym szesnastozaworowym na jeden cylinder przypadać będą dwa zawory dolotowe i dwa zawory wylotowe.

Obracający się wałek rozrządu powoduje ruch krzywek wraz z nim. Kiedy krzywka trafia na korpus zaworu, wywiera na niego nacisk, co skutkuje otwarciem zaworu. Dalszy ruch wałka rozrządu prowadzi do zamknięcia zaworu, gdy krzywka opuszcza korpus. Dzięki zróżnicowanemu rozmieszczeniu krzywek na wałku rozrządu, czasy otwarcia i zamknięcia poszczególnych zaworów są precyzyjnie kontrolowane. Każdemu zaworowi przypisana jest jedna krzywka na wałku rozrządu.

Synchronizacja z Wałem Korbowym

Ruch wałka rozrządu jest ściśle zsynchronizowany z pracą wału korbowego silnika. Dzięki temu na dwa obroty wału korbowego przypada jeden obrót wałka rozrządu. To właśnie ta synchronizacja pozwala na precyzyjne otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednich momentach podczas pracy silnika.

Aby osiągnąć tę precyzję, wałek rozrządu jest wyposażony w koło, które jest połączone z odpowiednim kołem na wałku korbowym za pomocą paska bądź łańcucha. Oba koła mają dokładnie dobrane średnice i ułożenie względem siebie. Aby zapewnić stabilność pracy i wyeliminować ewentualne problemy wynikające z rozciągania się paska bądź łańcucha, układ rozrządu wyposażony jest w prowadnice, rolki, napinacze oraz inny osprzęt.

Sprawdź też  OPC - Opel Performace Center

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne