Connect with us

Elektromobilność

Samochody elektryczne – rodzaje, zalety, wady

Published

on

samochody elektryczne

Ofensywa samochodów elektrycznych w motoryzacji stale nabiera tempa. Mimo że po polskich drogach elektryków wciąż jeździ niewiele, ten rodzaj napędu zdobywa coraz większą popularność. Czy samochody z napędem elektrycznym są awaryjne? Jakie rodzaje baterii są w nich montowane? Które modele samochodów elektrycznych są najpopularniejsze?

Samochody elektryczne – awaryjność

Samochody elektryczne psują się rzadziej niż spalinowe odpowiedniki. Wynika to z faktu, że mają znacznie prostszą budowę. Ich konstrukcja składa się z jednego lub kilku silników elektrycznych, napędzanych energią gromadzoną w akumulatorze trakcyjny, który jest najdroższym elementem pojazdu. Koła łączą się z silnikiem przekładnią, czyli kołami zębatymi o prostej konstrukcji.

ładowanie samochodów elektrycznych

Silnik spalinowy jest z kolei niezwykle zaawansowaną konstrukcją, która składa się z wielu elementów narażonych na awarie. Samochód elektryczny nie ma skrzyni biegów, układu wydechowego, alternatora, rozrusznika, turbosprężarki, koła dwumasowego, zaworu EGR czy filtra cząstek stałych, czyli podzespołów mogących ulec uszkodzeniu w trakcie eksploatacji.

Oczywiście część elementów jest taka sama w obu rodzajach napędu. Mowa o układzie zawieszenia, układzie kierowniczym czy układzie hamulcowym. Stan tych podzespołów należy regularnie kontrolować i wymieniać na bieżąco zużywające się części.

Rodzaje baterii w samochodach elektrycznych

Baterie utworzone z połączonych ze sobą ogniw pozwalają gromadzić się energii umożliwiającej poruszanie się pojazdu elektrycznego. Poszczególne modele różnią się od siebie składem chemicznym, wagą czy długością cyklu życia. Obecnie na rynku królują elektryki z akumulatorami litowo-jonowymi. Charakteryzują się one stosunkowo wysoką wydajnością. Przy ich pomocy przejechać można bowiem nawet kilkaset kilometrów na jednym ładowaniu.

Poza akumulatorami litowo-jonowymi, w samochodach elektrycznych stosuje się także akumulatory:

  • litowo-niklowo-kobaltowo-manganowe (NMC),
  • litowo-niklowo-kobaltowo-aluminiowe (NCA),
  • litowo-manganowe (LMO),
  • litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP).
Sprawdź też  Ładowanie samochodu elektrycznego w domu - co warto wiedzieć
samochody elektryczne zalety i wady

Jakie samochody elektryczne są najpopularniejsze w Polsce?

Na polskich drogach spotkać można już ponad 62 000 osobowych i dostawczych elektryków, z czego ponad 22 000 elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowanych zostało tylko w 2022 roku. Informacji o najpopularniejszych modelach elektrycznych w Polsce dostarcza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Wzrost popularności samochodów elektrycznych i hybrydowych jest częściowo związany z wprowadzoną ustawą o elektromobilności.

Pod koniec 2022 roku w miastach liczących więcej niż 300 tys. mieszkańców (Warszawa, Gdańsk, Kraków, Poznań, Łódź, Bydgoszcz, Lublin, Szczecin) zarejestrowane zostało aż 46% wszystkich osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.

Zgodnie z danymi pochodzącymi z PSPA, najpopularniejsza w Polsce pod względem liczby zarejestrowanych aut marka samochodów elektrycznych to Nissan. Na podium znalazła się także Tesla oraz BMW.

Wśród modeli elektrycznych, liderem jest Nissan Leaf. Drugie miejsce należy do BMW i3, a trzecie do Tesli Model 3.

Warto dodać, że Polska rozwija swoją markę samochodów elektrycznych – Izera. Pierwsze zapowiedzi polskiego samochodu elektrycznego pojawiły się w 2016 roku. Początkowo produkcja Izery miała wystartować w roku 2020, niestety była wielokrotnie przekładana i na ten moment nie wiadomo dokładnie kiedy samochód będzie dostępny w sprzedaży ani ile będzie kosztował.

ładowanie samochodu elektrycznego

Zalety samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne posiadają zarówno rzeszę zwolenników, jak i przeciwników. Osoby wspierające rozwój elektromobilności, jako główne zalety przedstawiają:

  • wyższą wydajnośćsilnik elektryczny jest znacznie bardziej wydajny od jednostki spalinowej, gwarantując tym samym dużo lepsze osiągi. W porównaniu z klasycznym silnikiem spalinowym, ma także mniej komponentów oraz prostszą konstrukcję, zapewniającą dłuższą żywotność,
  • niską awaryjność – nieskomplikowana konstrukcja samochodów elektrycznych, pozbawiona skrzyni biegów, rozrusznika, alternatora czy turbiny gwarantuje rzadsze wizyty w serwisie samochodowym, a co za tym idzie niższe koszty eksploatacyjne,
  • cichą pracę – jest to zaleta, będąca dla przeciwników elektryków wadą. Silnik samochodu elektrycznego działa niemal bezgłośnie. Wiąże się to jednak z niebezpieczeństwem dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, którzy mogą nie usłyszeć nadjeżdżającego pojazdu. Warto jednak zaznaczyć, że od 1 lipca 2019 roku wszystkie hybrydy oraz samochody elektryczne muszą emitować charakterystyczny dźwięk w zakresie prędkości od 0 do ok. 19 km/h, również podczas cofania,
  • kwestie ekologiczne – silnik pojazdu elektrycznego nie generuje spalin, dzięki czemu stanowi mniejsze zagrożenie dla środowiska naturalnego. Dotyczy to jednak samochodów zasilanych prądem pochodzącym z odnawialnych źródeł energii,
  • stabilne koszty eksploatacyjne – rosnące ceny paliw są zmorą dla kierowców poruszających się pojazdami napędzanymi jednostkami spalinowymi. Póki co wzrosty cen prądu nie są tak odczuwalne, dzięki czemu uniknąć można nagłego podwyższenia kosztów eksploatacji. Samochody elektryczne wymagają także niższych nakładów finansowych na regularny serwis obejmujący naturalnie zużywające się podzespoły. Dla przykładu, układ hamulcowy w samochodzie elektrycznym, dzięki zastosowaniu rekuperacji, zużywa się w znacznie mniejszym stopniu, niż w samochodach spalinowych,
  • bezpieczeństwo – brak obecności zbiornika z paliwem w samochodzie elektrycznym minimalizuje prawdopodobieństwo wybuchu w wyniku wypadku drogowego.
Sprawdź też  Mild Hybrid - jak działa i dlaczego jest tak popularna?
wady samochodu elektrycznego

Wady samochodów elektrycznych

Poza wyżej wymienionymi zaletami, samochody elektryczne nie są wolne od wad. Najpopularniejsze z nich to:

  • niewielki zasięg – samochody elektryczne wymagają częstego ładowania. W zależności od warunków atmosferycznych, użycia odbiorników elektrycznych (radio, klimatyzacja) czy prędkości przyjmuje się, że elektryk na jednym ładowaniu pozwala przejechać około 200-300 kilometrów. Zasięg zależy oczywiście od modelu samochodu. Planując dłuższy wyjazd należy więc uwzględnić przerwy na ładowania oraz dostępność ładowarek,
  • ograniczona ilość stacji ładujących – wiele posiadaczy elektryków narzeka na małą ilość publicznych ładowarek, co wiąże się z koniecznością dokładnego planowania trasy oraz miejsc postoju. Warto więc przyjąć, że samochód elektryczny sprawdzi się świetnie jako auto do codziennej jazdy po mieście, jednak dłuższe wypady mogą okazać się problematyczne,
  • niewielka ilość specjalistycznych serwisów – jeżeli samochód elektryczny ulegnie awarii, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z autoryzowanego serwisu. Obecnie istnieje niewiele warsztatów specjalizujących się w naprawie elektryków,
  • degradacja baterii – akumulator w samochodzie elektrycznym z biegiem lat traci na swojej sprawności. Wiąże się to ze zmniejszeniem zasięgu na jednym ładowaniu. Degradacja postępuje szybciej, jeżeli napełniamy akumulator na stacjach szybkiego ładowania,
  • problematyczny proces gaszenia – w przypadku zapłonięcia akumulatora trakcyjnego (wypadek, samozapłon), proces jego gaszenia jest niezwykle czasochłonny i wymaga specjalistycznych środków,
  • wysoki koszt wymiany baterii – wysoki poziom degradacji akumulatora trakcyjnego może zmusić właściciela samochodu elektrycznego do wymiany baterii, która może okazać się niezwykle kosztowna (kilkadziesiąt tysięcy złotych), szczególnie w przypadku modeli, w których nie można wymienić lub zregenerować pojedynczych ogniw,
  • wysoki koszt zakupu – dla przeciętnego polskiego kierowcy, auto elektryczne jest zdecydowanie zbyt drogie w zakupie. Dotyczy to także budżetowych, niewielkich modeli (najtańsze nowe elektryki to wciąż wydatek na poziomie minimum 100 tys. złotych). Istnieje program rządowy oferujący dotacje na zakup nowego samochodu elektrycznego, jednak wysokość dopłaty nie redukuje ceny auta to poziomu akceptowalnego przez przeciętnego kierowcę. Rynek samochodów używanych wygląda nieco lepiej – popularne Nissany Leaf z początku produkcji dostępne są już w kwotach 30-40 tys. złotych. Warto jednak zaznaczyć, że modele te oferują zazwyczaj zasięg w wysokości 80-100 km, dlatego decydują się na nie osoby traktujące elektryka jako drugi samochód w rodzinie, do jazdy na krótkich, miejskich dystansach. Poza kosztem zakupu samochodu, często doliczyć należy także cenę ładowarki domowej (wallbox), która usprawni proces ładowania elektryka w domu.
Sprawdź też  Izera - Polski samochód elektryczny - co warto wiedzieć?

Źródła:

https://afdc.energy.gov/vehicles/electric_batteries.html

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1015/5/052029/pdf

https://www.conserve-energy-future.com/advantages-and-disadvantages-of-electric-cars.php

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne