Connect with us

Elektromobilność

Stacje ładowania samochodów elektrycznych – gdzie i jak naładować samochód?

Published

on

stacja ładowania samochodu elektrycznego

Samochody elektryczne stale zyskują na popularności. Są rozwiązaniem dobrze sprawdzającym się podczas codziennej jazdy po mieście, jednak dłuższa wyprawa związana jest z ograniczeniem w postaci zasięgu. Kwestia ładowania elektryków w Polsce budzi spore wątpliwości, głównie za sprawą słabo rozwiniętej sieci stacji ładowania. W ilu miejscach w Polsce można szybko naładować pojazd elektryczny? Jaka jest długość tego procesu? Ile on kosztuje?

Gdzie naładować samochód elektryczny?

Do sprawdzania lokalizacji stacji ładowania aut elektrycznych najłatwiej jest użyć dedykowanych stron internetowych lub aplikacji. Najpopularniejsze rozwiązania tego typu to Chargemap oraz PlugShare. Punkty ładowania samochodów elektrycznych znaleźć można także w Mapach Google i Mapach Apple.

W Polsce ładowanie samochodów elektrycznych oferowane jest na 3695 stacjach, z których około 30% to stacje szybkiego ładowania DC (prądem stałym). Według ambitnych planów, do końca 2025 roku w Polsce powstanie 43 000 stacji ładowania.

ładowanie samochodu elektrycznego

Ponad połowa funkcjonujących obecnie stacji ładowania znajduję się w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców. Największa ilość punktów znajduje się w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Krakowie. W czołówce znajduje się województwo mazowieckie, małopolskie, pomorskie i dolnośląskie. W większości przypadków stacje ładowania znajdują się w obrębie centrów handlowych, przy dużych parkingach, hotelach oraz na stacjach paliw. Centra handlowe czy obiekty użyteczności publicznej często oferują darmowe stacje ładowania.

Zwiększanie liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce

Stały wzrost ilości stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce jest niezbędny, głównie z powodu restrykcji nakładanych przez Unię Europejską, wymuszających rozwój elektromobilności. Cały czas zauważyć można spory ruch w tym kierunku – pod koniec 2021 roku, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska przekazał prawie 2 mld złotych na rzecz rozwoju infrastruktury ładowania. Ponad połowa tej kwoty pokrywać miała koszt rozbudowy sieci elektroenergetycznej, a reszta kwoty służyć miała wsparciu inwestycji w stacje wodoru i ładowarki elektryczne.

Sprawdź też  Historia pierwszego samochodu elektrycznego

Główny cel programu to upowszechnienie aut elektrycznych na terenie Polski poprzez utworzenie nie tylko ogólnodostępnych punktów, ale także stacji ładowania na potrzeby własne. Plany obejmują także przebudowę istniejących punktów ładowania, aby zapewnić moc niemniejszą niż 50 kW.

ładowarka do samochodu elektrycznego

Ile czasu ładuje się samochód elektryczny?

Czas ładowania akumulatora w samochodzie elektrycznym zależy od wielu czynników, takich jak:

  • pojemność akumulatora,
  • parametry prądu ładowania,
  • możliwości techniczne modelu samochodu,
  • możliwości techniczne stacji ładowania.

Wiele stacji ładowania ma w swojej ofercie opcję szybkiego ładowania z mocą od 25 do 150 kW, do realizacji którego wykorzystywany jest prąd stały. Takie warunki pozwalają napełnić akumulator nawet w 30 minut. Rozwiązanie to ma jednak swoje wady , takie jak wyższa kwota ładowania oraz szybsza degradacja baterii w samochodzie. Alternatywnym rozwiązaniem są punkty oferujące ładowanie prądem zmiennym. Ich moc jest niższa, co skutkuje wolniejszym ładowaniem samochodu. Produkty tego typu spotkać można głównie przy budynkach, w postaci tzw. wallboxów. Czas ładowania elektryka z wykorzystaniem prądu zmiennego to ok. 6-8 godzin.

Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego?

Koszt ładowania pojazdu elektrycznego, tak jak szybkość tego procesu, zależy od kilku czynników. Główne z nich to rodzaj, firma oferująca usługę ładowania oraz prędkość ładowarki. Spotkać się można z kwotami w zakresie od 0,99 zł do 2,99 zł za 1 kWh. Ceny ładowania prądem stałym są oczywiście wyższe – jest to bowiem równoznaczne ze skróceniem czasu ładowania. Wysokie stawki za 1 kWh na ogólnodostępnych stacjach często skutkują ładowaniem elektryka tylko w swoim domu. W takim przypadku koszt 1 kWh to ok. 50 groszy.

Źródła:

https://eipa.udt.gov.pl/

https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/i-nabor-wnioskow-w-ramach-programu-priorytetowego-wsparcie-infrastruktury-do-ladowania-pojazdow-elektrycznych-i-infrastruktury-do-tankowania-wodoru—budowa-stacji-ladowania-o-mocy-nie-mniejszej-niz-22-kw-innej-niz-ogolnodostepna-stacja-ladowania

https://www.paih.gov.pl/files/?id_plik=44608

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne