Connect with us

Słownik Motoryzacyjny

TSI – Turbo Stratified Injection

Published

on

TSI, czyli Turbo Stratified Injection, to skrót używany przez koncern VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat), który oznacza innowacyjną technologię silników benzynowych. Silniki TSI są jednymi z najbardziej przełomowych rozwiązań w dziedzinie motoryzacji ostatnich dziesięcioleci. Działają one na zasadzie podwójnego doładowania i wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania. Oto jak działa ta fascynująca technologia i dlaczego jest tak wyjątkowa:

Podwójne Doładowanie

Sekretem wyjątkowej wydajności silników TSI jest ich podwójne doładowanie. W pierwszej kolejności, przy niskich prędkościach obrotowych, dostarczaniem powietrza do cylindrów zajmuje się sprężarka mechaniczna, która jest napędzana paskiem. Działa ona na zasadzie sprężania powietrza i dostarczania go do cylindrów, co zwiększa wydajność silnika w niskim zakresie obrotów.

Kiedy prędkość obrotowa silnika wzrasta, a potrzeba większej ilości powietrza staje się kluczowa, w grę wchodzi turbosprężarka. Turbosprężarka wykorzystuje energię gazów spalinowych, by sprężać powietrze i dostarczać je do komory spalania z jeszcze większą mocą. Dzięki tej kombinacji obu typów sprężarek, silniki TSI osiągają niesamowitą elastyczność i mocne osiągi.

Bezpośredni Wtrysk Paliwa

Kolejnym kluczowym elementem technologii TSI jest bezpośredni wtrysk paliwa. W przeciwieństwie do tradycyjnych jednostek benzynowych, gdzie paliwo jest wtryskiwane do kolektora dolotowego, TSI wprowadza paliwo bezpośrednio do komory spalania. To zwiększa efektywność spalania i pozwala na uzyskanie większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa.

Efektywność i Osiągi

Silniki TSI charakteryzują się znakomitą elastycznością. Maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy niskich 1,5 tys. obr./min, a utrzymywany jest aż do 4 tys. obr./min. Daje to kierowcy dużą moc dostępną w szerokim zakresie prędkości obrotowych. To oznacza płynne i dynamiczne przyspieszenia, co jest szczególnie cenione przez miłośników sportowego prowadzenia auta.

Sprawdź też  BI-xenon

Niezwykłe jest również to, że silniki TSI osiągają te osiągi przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. To wynik precyzyjnego sterowania podwójnym doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne