Słownik Motoryzacyjny
TSI – Turbo Stratified Injection
TSI, czyli Turbo Stratified Injection, to skrót używany przez koncern VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat), który oznacza innowacyjną technologię silników benzynowych. Silniki TSI są jednymi z najbardziej przełomowych rozwiązań w dziedzinie motoryzacji ostatnich dziesięcioleci. Działają one na zasadzie podwójnego doładowania i wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania. Oto jak działa ta fascynująca technologia i dlaczego jest tak wyjątkowa:
Podwójne Doładowanie
Sekretem wyjątkowej wydajności silników TSI jest ich podwójne doładowanie. W pierwszej kolejności, przy niskich prędkościach obrotowych, dostarczaniem powietrza do cylindrów zajmuje się sprężarka mechaniczna, która jest napędzana paskiem. Działa ona na zasadzie sprężania powietrza i dostarczania go do cylindrów, co zwiększa wydajność silnika w niskim zakresie obrotów.
Kiedy prędkość obrotowa silnika wzrasta, a potrzeba większej ilości powietrza staje się kluczowa, w grę wchodzi turbosprężarka. Turbosprężarka wykorzystuje energię gazów spalinowych, by sprężać powietrze i dostarczać je do komory spalania z jeszcze większą mocą. Dzięki tej kombinacji obu typów sprężarek, silniki TSI osiągają niesamowitą elastyczność i mocne osiągi.
Bezpośredni Wtrysk Paliwa
Kolejnym kluczowym elementem technologii TSI jest bezpośredni wtrysk paliwa. W przeciwieństwie do tradycyjnych jednostek benzynowych, gdzie paliwo jest wtryskiwane do kolektora dolotowego, TSI wprowadza paliwo bezpośrednio do komory spalania. To zwiększa efektywność spalania i pozwala na uzyskanie większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa.
Efektywność i Osiągi
Silniki TSI charakteryzują się znakomitą elastycznością. Maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy niskich 1,5 tys. obr./min, a utrzymywany jest aż do 4 tys. obr./min. Daje to kierowcy dużą moc dostępną w szerokim zakresie prędkości obrotowych. To oznacza płynne i dynamiczne przyspieszenia, co jest szczególnie cenione przez miłośników sportowego prowadzenia auta.
Niezwykłe jest również to, że silniki TSI osiągają te osiągi przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. To wynik precyzyjnego sterowania podwójnym doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.
-
Porady2 lata ago
Gdzie na dokumencie jest numer i seria prawa jazdy?
-
Części samochodowe1 rok ago
Malowanie i lakierowanie zderzaka – ile kosztuje? jak to zrobić?
-
Części samochodowe1 rok ago
Wymiana sprzęgła – ile kosztuje? Kiedy wymienić? Co warto wiedzieć?
-
Porady1 rok ago
Pedały w samochodzie – Jak operować nimi prawidłowo?
-
Porady2 lata ago
Łuk prawo jazdy – jak zdać jazdę po łuku?
-
Porady2 lata ago
Najważniejsze informacje na temat prawa jazdy na traktor
-
Akcesoria samochodowe1 rok ago
Montaż klimatyzacji samochodowej – ile kosztuje? jak założyć?
-
Porady2 lata ago
Prawo jazdy na quada. Co mówią przepisy?