Connect with us

Części samochodowe

Wypalanie DPF – jak wypalić filtr cząstek stałych?

Published

on

filtr dpf

Filtr DPF jest rozwiązaniem pomagającym silnikom wysokoprężnym osiągnąć normy czystości spalin. Tak jak każdy inny filtr, DPF również może się po jakimś czasie zapchać. Czym dokładnie jest DPF? Na czym polega wypalanie DPF? Kiedy jest ono konieczne?

DPF – czym jest i jaka jest jego funkcja?

DPF to skrót od „Diesel Particulate Filter”, czyli filtr cząstek stałych. Filtr ten zadebiutował w 1996 roku i na początku słynął z niezwykle dużej awaryjności, nawet w przypadku prawidłowej eksploatacji. Był ponadto bardzo drogi w wymianie.

Mimo, że DPF przypomina swoją budową filtr stosowany na przykład w odkurzaczu, wkład ten wykonany jest z węglika krzemu. Jego pory są znacznie mniejsze od cząstek sadzy, będących pozostałością po spalonym oleju napędowym. Warto zaznaczyć, że cząstki sadzy uznawane są za jeden z najważniejszych czynników wywołujących smog.

DPF montuje się w układzie wydechowym. Jego zadaniem jest przechwytywanie wyżej wspomnianych cząsteczek oraz przepuszczanie wolnych od nich spalin. Sadza zebrana na filtrze, prowadzi z czasem do jego zapchania. Problem ten nasila się w przypadku, gdy silnik nagminnie pracuje poniżej optymalnej temperatury, która jest niezbędna do wypalania sadzy, na przykład pokonując krótkie dystanse po mieście. Filtr cząstek stałych oblepiony sadzą nie może prawidłowo przepuszczać spalin, co w skrajnych wypadkach prowadzić może do unieruchomienia silnika.

samochód na drodze

Po co przepala się DPF?

Zapchany filtr cząstek stałych jest poważnym kłopotem dla właściciela pojazdu, dlatego lepiej unikać takiej sytuacji. Aby ograniczyć ryzyko zapchania DPF, przeprowadza się zabieg jego przepalania, podczas którego temperatura wewnątrz filtra wzrasta do ok. 500°C, skutkując przepaleniem sadzy w popiół.

Sprawdź też  Wymijanie, omijanie, wyprzedzanie - co warto wiedzieć?

Mimo że popiół nadal pozostaje w filtrze, to zajmuje on znacznie mniej miejsca, skupia dużą część szkodliwych substancji, a równocześnie nie przeszkadza w przepływie spalin. Oczywiście po pewnym czasie niezbędne jest oczyszczenie filtra z popiołu, polegające na jego regeneracji lub wymianie.

Jak wypalić DPF?

Aby uruchomić proces wypalania DPF, należy przez kilkanaście minut utrzymywać silnik na średnich obrotach (około 2500-3500 obr./min), zapewniając tym samym odpowiednią temperaturę filtrowi cząstek stałych. Wypalanie DPF nie może zostać przerwane. Filtr może być wypalany zarówno na postoju, jak i podczas jazdy.

Decydując się na wypalanie DPF na postoju, należy znaleźć odpowiednie, bezpieczne miejsce. Warto pamiętać, że proces wypalania trwa kilkanaście minut, co w przypadku kontroli policji wiązać się może z mandatem za długotrwały postój z uruchomionym silnikiem. Nie wolno również wypalać filtra w zamkniętym pomieszczeniu, ponieważ grozi to zaczadzeniem.

Wypalanie filtra cząstek stałych podczas jazdy, może zostać przeprowadzone tylko na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. W mieście utrzymywanie podwyższonych obrotów przez kilkanaście minut może być bowiem niewykonalne. Należy pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, więc nawet podczas wypalania DPF na drodze szybkiego ruchu, w razie konieczności lepiej przerwać proces, niż spowodować zagrożenie.

samochód na drodze filtr dpf

Kiedy należy wypalić DPF?

O konieczności wypalenia filtra cząstek stałych, informuje odpowiednia kontrolka lub komunikat wyświetlający się na ekranie komputera pokładowego. Znając warunki niezbędne do przeprowadzenia tej procedury, można wcześniej zaplanować jego wypalanie. Mimo, że kontrolka lub komunikat pojawiają się z wyprzedzeniem (przed całkowitym zapchaniem filtra), nie warto odkładać procesu wypalanie w nieskończoność. Grozi to bowiem koniecznością przedwczesnej naprawy, regeneracji lub wymiany filtra cząstek stałych.

Ciężko jest zidentyfikować zapchany filtr przed pojawieniem się kontrolki. Pierwsze symptomy zapchanego DPFa to pogorszona dynamika samochodu, falujące obroty czy osłabiona reakcja na gaz. Są to jednak objawy mogące wskazywać na inne awarie czy usterki.

Sprawdź też  Asystent parkowania - Działanie, charakterystyka i zalety

DPF z biegiem czasu stał się na szczęście znacznie mniej awaryjny oraz tańszy w serwisowaniu. Warto jednak pamiętać, że jeżeli pojazdem z silnikiem wysokoprężnym poruszamy się głównie po mieście, na krótkich dystansach, niezbędne jest wypalenie filtra cząstek stałych co jakiś czas.

Źródła:

https://www.rac.co.uk/drive/advice/emissions/diesel-particulate-filters/

https://www.wikihow.com/Clean-a-DPF

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne