Connect with us

Słownik Motoryzacyjny

XDrive – BMW

Published

on

XDrive to handlowa nazwa układu napędu na cztery koła stosowanego w samochodach marki BMW. Oto historia tego systemu oraz jego zasada działania.

Początki napędu na cztery koła w BMW

BMW zaczęło eksperymentować z napędem na cztery koła już w 1985 roku, gdy zadebiutował model BMW E30 325iX. Był to jeden z pierwszych modeli marki, który wyposażono w napęd na cztery koła. W tamtych latach, napęd ten był realizowany przez sprzęgło wiskotyczne, a pojazdy z takim rozwiązaniem były oznaczane wielką literą „X”.

Kolejnym modelem z napędem na cztery koła był BMW E34 525iX produkowany w latach 1991-1996. Tutaj również stosowano sprzęgło wiskotyczne, co pozwalało na lepszą przyczepność i trakcję w różnych warunkach.

Ewolucja systemu XDrive

W roku 2001 BMW wprowadziło nową generację systemu napędu na cztery koła wraz z debiutem pierwszej generacji modelu X5 oraz serii 3 E46 w odmianach 325xi, 330xi oraz 330xd. Ten nowy system, znany jako XDrive, różnił się od wcześniejszych rozwiązań. Zamiast sprzęgła wiskotycznego, XDrive wykorzystywał elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w przekładni rozdzielczej.

Zasada działania XDrive

XDrive wyróżnia się płynnym i precyzyjnym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. W większości modeli BMW z XDrive standardowo 60% momentu obrotowego jest przekazywane na oś tylną, aby zachować charakterystyczny tylnonapędowy charakter pojazdów tej marki. Pozostałe 40% momentu obrotowego kierowane jest na oś przednią.

Jednak to, co czyni XDrive wyjątkowym, to zdolność do dynamicznego dostosowywania rozdziału momentu obrotowego w czasie rzeczywistym. Gdy system wykryje uślizg któregoś z kół, proporcje napędu zostają zmienione w mniej niż 100 milisekund, minimalizując utratę przyczepności. To pozwala na lepszą trakcję i kontrolę pojazdu, zarówno na suchej nawierzchni, jak i w warunkach o ograniczonej przyczepności, takich jak deszcz, śnieg lub błoto.

Sprawdź też  Skraplacz

Współczesny system XDrive w samochodach BMW jest znakomitym przykładem zaawansowanego układu napędu na cztery koła, który pozwala na wyjątkową trakcję, stabilność i bezpieczeństwo jazdy w różnych warunkach. XDrive jest wykorzystywany w wielu modelach BMW, zarówno tych sportowych, jak i terenowych, sprawiając, że pojazdy te są wszechstronne i konkurencyjne na rynku motoryzacyjnym.

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne