Connect with us

Porady

Zmiana biegów – Jak zmieniać biegi w samochodzie?

Published

on

Zmiana biegów

Jazda samochodem i jego obsługa należą do dość łatwych zadań. Po zaliczeniu kursu, kierowcy są w pełni przygotowani do prowadzenia pojazdów. Aby podróżowanie było jednak komfortowe i bezpieczne należy przestrzegać kilku prostych zasad dotyczących zmiany biegów.

Przy jakiej prędkości zmieniać biegi?

Zmiana biegów przysparza problemów najbardziej początkującym kierowcom. Często zastanawiają się oni, przy jakiej prędkości zmieniać biegi. Odpowiedź jest prosta. Nie ma ustalonej konkretnej odpowiedniej prędkości do zmiany przełożeń. Ważniejsze jest śledzenie obrotów silnika. Większość współczesnych aut posiada obrotomierz dostępny w zegarach na desce rozdzielczej. To one mówią, kiedy najlepiej przełączyć bieg. Bardziej doświadczeni kierowcy zmieniają biegi nie patrząc na obrotomierz. Robią to, słuchając dźwięku silnika i ruchów karoserii. Wśród kierowców panuje ogólna zasada przy jakich obrotach zmieniać biegi. Żeby jazda była najbardziej ekonomiczna, należy włączać kolejne biegi w okolicach dwóch i pół tysiąca obrotów w silnikach benzynowych i dwóch tysięcy przy wysokoprężnych. Spalanie jest wtedy najmniejsze, a motor zbytnio nie obciążony. Przy takim traktowaniu auta, można zapomnieć o jego nadmiernym zużyciu. 

Zmiana biegów na egzaminie

Na egzaminie należy zmieniać biegi tak, aby zachować energooszczędny charakter jazdy. Na egzaminie na kategorię B i B+E trzeba zmienić bieg na wyższy gdy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę. Ponadto, pojazd powinien jechać przynajmniej na czwartym biegu zanim osiągnie 50km/h. W przypadku kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E osoba podchodząca do egzaminu powinna zmieniać biegi tak, aby utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

Sprawdź też  Wypalanie DPF - jak wypalić filtr cząstek stałych?

Jak płynnie zmienić bieg na wyższy?

Przy rozpędzaniu samochodu ważnym elementem jest sprawna zmiana biegów. Aby wszystko przebiegało płynnie, należy używać wszystkich przełożeń po kolei. Tylko w taki sposób uda się sprawnie wprowadzić w ruch ciężką maszynę. Należy również pamiętać, że ma to wpływ na komfort i spalanie. Biegi wrzucane jeden po drugim oszczędzają paliwo przy zachowaniu właściwych obrotów silnika. Płynna zmiana biegu odbywa się również poprzez odpowiednie ułożenie ręki na lewarku. Redukowanie odbywa się przy luźnym nadgarstku, natomiast wyższe biegi wkłada się ze sztywnego ramienia. Ta prosta reguła znacznie ułatwia płynną pracę skrzyni. 

Jak redukować bieg?

Podczas kierowania pojazdu często dochodzi do sytuacji redukowania biegów. W mieście trzeba włączać niższy bieg przy zbliżaniu się do skrzyżowania lub przejścia dla pieszych. W takich sytuacjach przy zwalnianiu, kierowca powinien wyczuwać, kiedy samochód może zacząć szarpać. Wciśnięcie sprzęgła powinno nastąpić właśnie w momencie, gdy auto jeszcze zachowuje się prawidłowo i nie jest przeciążone. Inną sytuacją jest redukowanie biegów podczas wyprzedzania. W celu zwiększenia nagłego przyspieszenia należy wcisnąć pedał sprzęgła i jednocześnie dodać gazu. W ten sposób zwiększamy obroty, które wyzwalają drzemiące pokłady mocy w sercu pojazdu. 

Skrzynia biegów w samochodzie

Jak zmieniać biegi żeby nie szarpało?

Poprawna jazda samochodem wymaga od kierowcy dobrych nawyków. Jednym z takich zachowań jest prawidłowa zmiana biegów i unikanie niepotrzebnego obciążania jednostki spalinowej oraz innych podzespołów. Nierozważna jazda może skutkować licznymi uszkodzeniami części mechanicznych w pojeździe. Skrzynia manualna również może ulec zepsuciu przy złym dobieraniu przełożeń, ponieważ zbudowana jest z wielu ruchomych elementów, takich jak tryby poruszające się w skomplikowanych układach. Dlatego należy unikać zdecydowanie szarpania samochodu podczas zmiany biegów. Aby to robić, wystarczy w odpowiednich momentach władać sprzęgłem i dobierać odpowiednie biegi. Pedał sprzęgła trzeba zawsze wciskać do samego końca, a lewarek poruszać powoli. Dodatkowo, sprzęgło należy puszczać wolno, szczególnie przy redukowaniu. Każde auto może mieć inaczej zestopniowaną skrzynię. Kierowcy po paru przejechanych kilometrach wiedzą, kiedy i jakich używać przełożeń. 

Sprawdź też  Jak skutecznie zabezpieczyć auto przed gradem - poradnik

Jak szybko zmieniać biegi w samochodzie?

Szybka zmiana biegów nie zawsze jest dobra dla auta. Trzeba wiedzieć, że podzespoły takie jak manualna skrzynia biegów nie lubią mocnych i chaotycznych ruchów lewarka. Automat także potrafi zawodzić, gdy źle coś wciśniemy. Nie mniej jednak to ten pierwszy typ urządzenia jest najbardziej popularny na naszych drogach. Szybka zmiana biegu polega więc na jednoczesnym wciśnięciu sprzęgła i przesunięciu wajchy skrzyni w dane położenie, na którym znajduje się bieg. Nie należy robić tego gwałtownie ani szarpać za lewarek. Wystarczy ułożyć dłoń w półotwartej pozycji i normalnym ruchem ramienia przełączyć bieg na wyższy. Przy takiej obsłudze biegi wchodzą najszybciej i nie powodują luzów w podzespołach skrzyni. 

Czy można zmieniać biegi nie po kolei?

Zmienianie biegów nie po kolei to dobry pomysł, który jest bardzo przydatny. Szczególnie w jeździe po mieście, gdy trzeba dynamicznie rozpędzić auto i utrzymać daną prędkość. Jadąc np. na trzecim biegu można włączyć piąty, jeżeli auto osiągnęło już 50-60 km/h. Pomaga to w oszczędnej jeździe i pozwala unikać nadmiernej eksploatacji skrzyni. Nie ma potrzeby w takich sytuacjach używać czwartego przełożenia. Natomiast podczas jazdy autostradą zdarzają się okazje do wrzucania szóstego biegu z czwartego. Zwłaszcza gdy włączamy się do ruchu i szybko przyspieszamy. Z kolei przy niższych biegach nie ma sensu przeskakiwać, ponieważ jedynka służy tylko do ruszania, a włożenie trójki spowoduje tylko utratę mocy i duży spadek obrotów. 

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. 2019 poz. 1206)

Samochodowy ekspert, który woli pozostać w cieniu anonimowości, ale zapewnia Ci treści motoryzacyjne najwyższej jakości!

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne