Connect with us

Elektromobilność

Ustawa o elektromobilności

Published

on

ładowanie samochodu elektrycznego

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest podstawą dla planowanych w najbliższych latach zmian w obrębie redukcji emisji spalin. Została ona podpisana 11 stycznia 2018 roku, a jej zapisy weszły w życie już 42 dni później. Ustawa ta wprowadza szereg rozwiązań, które mają na celu promowanie pojazdów ekologicznych, przewidując dla ich posiadaczy wiele korzyści.

Elektromobilność w Polsce

Po pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 67 tysięcy samochodów „z wtyczką”, z czego około połowa to samochody elektryczne. Drugą połowę stanowią hybrydy plug-in. Nasz kraj zdecydowanie nie jest liderem elektryfikacji transportu w Europie. Znacznie więcej elektryków jeździ we Francji, Norwegii czy Niemczech. Polska ma więc przed sobą ogromne wyzwanie związane z podjęciem kroków, które zredukują emisję spalin. To właśnie ustawa o elektromobilności ma być pomocą w tych działaniach.

Jakie pojazdy obejmuje ustawa o elektromobilności?

Ustawa o elektromobilności dotyczy kilku rodzajów samochodów:

  • BEV (Battery Electric Vehicle) – pojazdy wykorzystujące do napędu tylko energię elektryczną, która akumulowana jest poprzez podłączenie za pomocą przewodu do zewnętrznego źródła zasilania,
  • PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) – pojazdy wyposażone zarówno w silnik elektryczny, jak i spalinowy. W ich przypadku energia elektryczna również akumulowana jest poprzez podłączenie za pomocą przewodu do zewnętrznego źródła zasilania,
  • pojazdy napędzane wodorem – są to również pojazdy elektryczne, jednak energia elektryczna wytwarzana jest w ogniwach paliwowych z wodoru,
  • pojazdy napędzane gazem ziemnym – są to pojazdy z silnikiem spalinowym, wykorzystujące do napędu CNG (sprężony gaz ziemny) lub LNG (skroplony gaz ziemny).

Bezpłatne parkowanie dla elektryków – czy zawsze?

Jednym z głównych przywilejów określonych przez ustawę o elektromobilności jest bezpłatne parkowanie. Właściciele elektryków (punkt ten nie dotyczy pozostałych typów pojazdów ujętych w ustawie) nie muszą aktualnie uiszczać opłat za postój w strefach płatnego parkowania na drogach publicznych. Aby korzystać z tej możliwości nie jest wymagane żadne dodatkowe oznaczenie auta. Służby kontrolne mogą jednak wezwać do udowodnienia, że pojazd naprawdę jest elektrykiem. W takiej sytuacji wystarczy przedstawić dowód rejestracyjny pojazdu.

Sprawdź też  Historia pierwszego samochodu elektrycznego
samochód elektryczny ładowanie

Parkując samochodem elektrycznym, trzeba jednak uważać, ponieważ miasta często dzierżawią tereny firmom prywatnym, które wykorzystują je jako płatne parkingi. Podobna sytuacja ma często miejsce pod sklepami lub w centrach handlowych. Zdarza się, że w takich miejscach stoją parkomaty łudząco podobne do parkomatów miejskich, różniące się tylko tabliczką z logiem firmy i wewnętrznym regulaminem, który zawsze warto przeczytać i upewnić się, czy operator parkingu przewiduje jakiekolwiek przywileje dla właścicieli aut elektrycznych. Brak uiszczenia opłaty za postój może skutkować karą nawet do kilkuset złotych.

Jazda buspasem, czyli tymczasowy przywilej dla aut elektrycznych

Ustawa o elektromobilności pozwala pojazdom elektrycznym legalnie wjechać na buspas, dzięki czemu możemy ominąć korki i sprawniej poruszać się po mieście. Przywilej ten wiąże się z dużą wygodą oraz oszczędnością czasu, szczególnie dla kierowców dojeżdżających na co dzień do centrum dużych miast. Dzięki tej możliwości, nawet krótka trasa może być skrócona o kilka minut.

Niestety, tak jak w przypadku przywileju związanego z bezpłatnym parkowaniem, pozwolenie na jazdę po buspasach dotyczy wyłącznie pojazdów elektrycznych. Hybryda lub samochód napędzany alternatywnym paliwem nie może legalnie poruszać się po pasie przeznaczonym dla autobusów. Warto również nadmienić, że w przeciwieństwie do bezpłatnego parkowania, przywilej ten nie obowiązuje na stałe, ponieważ wraz z rozwojem elektromobilności, zwiększająca się liczba elektryków mogłaby spowolnić ruch pojazdów transportu publicznego. Zgodnie z treścią ustawy, przywilej ten wygaśnie  końcem roku 2025.

Źródła

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001083/T/D20221083L.pdf

https://www.gov.pl/attachment/73317073-d32e-4e9d-a7c9-a4e1d86512f6

Motoryzacja fascynuje mnie od chwili otrzymania pierwszego resoraka. Moje ulubione dziedziny to nowoczesne technologie stosowane w autach, motoryzacja lat '00, a od kilku lat również pojazdy elektryczne. Poza motoryzacją interesuję się marketingiem oraz elektroniką.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Popularne