Elektromobilność
Czym jest Hybryda Plug-In? Dlaczego jest tak popularna?
Hybrydy plug-in stale zyskują na popularności, szczególnie na terenie Unii Europejskiej. Najczęściej nabywcami są osoby mające możliwość ładowania samochodu w domu. Dzięki temu krótsze trasy realizować mogą wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego. Skąd wynika tak szybki wzrost ofert hybryd plug-in? Na czym polega jej działanie? Jakie są zalety i wady tego rozwiązania?
Czym właściwie jest hybryda plug-in?
Hybryda plug-in, w skrócie PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to pojazd napędzany zarówno silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym. Od klasycznej hybrydy różni się tym, że akumulatory ładować można bezpośrednio z gniazdka elektrycznego lub z wykorzystaniem publicznych stacji ładowania.
Mimo, że silnik spalinowy w samochodzie PHEV nie jest zazwyczaj tak mocy, jak w przypadku pojazdu typowo spalinowego, a silnik elektryczny nie jest tak mocny, jak w aucie o napędzie czysto elektrycznym, to ich połączone siły potrafią zaoferować sporo korzyści, oszczędności oraz zadowalające osiągi.
Dlaczego hybrydy plug-in są teraz tak popularne?
Hybryda plug-in nie jest nowym rozwiązaniem. Stosowana była już wiele lat temu, na przykład w Mercedesie S400 Hybrid z 2009 roku. Obecnie ten rodzaj napędu sprzedawany jest jednak na masową skalę – sam Mercedes ma w swojej ofercie ponad 20 modeli PHEV.
Moda na hybrydy plug-in rozpoczęła się na szeroką skalę pod koniec 2020 roku (pod koniec 2020 roku w ofercie producentów samochodów znaleźć można było ponad 3x więcej hybryd plug-in niż na początku 2019 roku). Nie oznacza to jednak, że pojazdy PHEV są tak pożądanym rodzajem napędu. Na europejskim rynku motoryzacyjnym, jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o normy CO2, przekładające się bezpośrednio na pieniądze. Zbyt duża ilość emitowanego przez samochód dwutlenku węgla oznacza wysokie kary nakładane przez Unię Europejską na producentów, co pośrednio przekłada się na szybko rosnące ceny nowych samochodów.
Aby uniknąć płacenia kar, średnia emisja floty pojazdów producenta musi mieścić się w określonym limicie emitowanego CO2. Jednym z rozwiązań pozwalającym obniżyć emisję CO2 jest oferowanie samochodów elektrycznych (dających wynik 0 g/km), a w drugiej kolejności hybryd plug-in, które są znacznie tańsze i łatwiejsze w opracowaniu, w porównaniu do elektryków.
W większości przypadków, samochody PHEV pochwalić się mogą katalogowym spalaniem na poziomie ok. 2l/100 km. Jest to świetny wynik, pozwalający skutecznie zredukować emisję CO2. Hybrydy plug-in są więc najlepszym sposobem na walkę z oderwanymi od rzeczywistości normami emisji spalin narzucanymi przez Unię Europejską.
Hybrydy plug-in – zalety
Mimo, że hybrydy plug-in powstały głównie w celu zaniżenia statystyk emisyjności producentów samochodów, nie oznacza to że są one złymi samochodami. Mają wiele zalet, takich jak:
- mniejsze zużycie paliwa – co prawda deklarowane przez producenta zużycie na poziomie ok. 2l/100 km jest dość trudne do osiągnięcia, ale podczas miejskiej jazdy PHEV spala mniej paliwa niż spalinowy odpowiednik. Wyjątkiem jest jazda autostradowa, która przez większą wagę skutkuje większym spalaniem po wyczerpaniu się zapasów energii elektrycznej,
- zachowanie atutów silnika spalinowego i elektrycznego – hybryda plug-in z jednej strony pozwala przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów tylko na silniku elektrycznym (co w przypadku posiadania instalacji fotowoltaicznej we własnym domu lub możliwości ładowania samochodu w pracy skutkuje niemal darmową jazdą), a z drugiej podczas dłuższej trasy umożliwia szybkie tankowanie i kontynuację jazdy na silniku spalinowym,
- niższe koszty eksploatacji – mimo, że hybrydy plug-in są samochodami zdecydowanie bardziej złożonymi niż ich spalinowe odpowiedniki, koszty ich eksploatacji mogą okazać się znacznie tańsze. Dla przykładu, dzięki systemowi rekuperacji, klocki hamulcowe w pojazdach PHEV zużywają się 3-4x dłużej, niż w autach spalinowych. Sam układ hybrydowy charakteryzuje się natomiast wysoką bezawaryjnością.
- przyjemniejsza jazda – system start-stop działa w hybrydach plug-in niezauważalnie, dzięki czemu podczas rozruchu silnika nie są odczuwalne wibracje. Wynika to z faktu, że funkcję alternatora oraz rozrusznika pełni silnik elektryczny. Ponadto, jazda na samym prądzie jest cichsza i bardziej komfortowa. Hybrydy, dzięki obecności silnika elektrycznego, lepiej reagują także na pedał przyspieszenia. Daje to poczucie zwinności i usprawnia manewry.
Hybrydy plug-in – wady
Poza licznymi zaletami, samochody PHEV mają także kilka wad:
- wyższa cena – hybrydy plug-in są droższe od ich spalinowych odpowiedników. Wiążą się z tym jednak często lepsze osiągi,
- większa masa – wpływa negatywnie na właściwości jezdne, odczucia z jazdy i zapotrzebowanie na paliwo,
- gorsze właściwości jezdne – odczuwalne głównie podczas sportowej, dynamicznej jazdy. Wynikają z ciężkiej, nisko położonej baterii, skutkując tym samym zwiększoną podatnością na podsterowność i mniej bezpośrednimi reakcjami na ruchy kierownicą,
- mniejsza pojemność bagażnika – bateria umieszczana jest zazwyczaj pod podłogą bagażnika, ograniczając tym samym jego pojemność,
- mniejszy zbiornik paliwa – wynika z prób optymalizacji przestrzeni. Obecność baterii wiąże się więc także z mniejszym zbiornikiem na paliwo.
Źródła:
https://www.whatcar.com/advice/buying/what-is-a-plug-in-hybrid-and-should-you-buy-one/n1141
https://www.greencars.com/greencars-101/how-plug-in-hybrids-work
https://www.epa.gov/greenvehicles/explaining-electric-plug-hybrid-electric-vehicles
-
Porady1 rok ago
Gdzie na dokumencie jest numer i seria prawa jazdy?
-
Części samochodowe1 rok ago
Malowanie i lakierowanie zderzaka – ile kosztuje? jak to zrobić?
-
Części samochodowe1 rok ago
Wymiana sprzęgła – ile kosztuje? Kiedy wymienić? Co warto wiedzieć?
-
Porady1 rok ago
Pedały w samochodzie – Jak operować nimi prawidłowo?
-
Porady1 rok ago
Łuk prawo jazdy – jak zdać jazdę po łuku?
-
Porady1 rok ago
Najważniejsze informacje na temat prawa jazdy na traktor
-
Akcesoria samochodowe1 rok ago
Montaż klimatyzacji samochodowej – ile kosztuje? jak założyć?
-
Porady1 rok ago
Prawo jazdy na quada. Co mówią przepisy?